اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه فجر

2 پروژه میراث فرهنگی در بشرویه افتتاح می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه از افتتاح دو پروژه در حوزه میراث فرهنگی طی دهه فجر در این شهرستان خبر داد.

2 پروژه میراث فرهنگی در بشرویه افتتاح می‌شود

هاشم اتفاقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بشرویه اظهار داشت: بشرویه از جمله شهرهای تاریخی کشور است که به دلیل حفظ بافت سنتی و بادگیرهای زیبا به شهر بادگیرها و چهار صفه‌ها معروف است.

 

وی ادامه داد: بافت تاریخی بشرویه با خانه‌های خشت و گلی و بادگیرهای مختلف از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که معماری نفیس دوره تیموری و صفوی در بومی‌ترین شکل خود در آن مشاهده می‌شود.

خانه فروزان‌فر در بشرویه بالغ بر 200 سال قدمت دارد

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه با اشاره به خانه استاد فروزان‌فر که بیش از 200 سال قدمت دارد، افزود: این خانه در خیابان صاحب‌الزمان(عج) شهر بشرویه واقع شده و محل زندگی کودکی استاد بدیع‌الزمان فروزان‌فر از اساتید و چهره‌های نامدار ادبیات و تاریخ ادبیات فارسی ایران بوده است.

اتفاقی یادآور شد: خانه فروزان‌فر بعدها به شخصی به نام سماواتی فروخته شد و نمونه کاملی از معماری ایرانی در اقلیم گرم و خشک ایران محسوب می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در این خانه قدیمی پلانی ساده و تزئینات و گچبری زیبایی در طاق نماها، نورگیر اتاق‌ها، بادگیرها و سایر بخش‌ها وجود دارد و در سال 85 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه از افتتاح دو پروژه در حوزه میراث فرهنگی طی دهه مبارک فجر در این شهرستان خبر داد و گفت: مرمت خانه فروزان‌فر و بهسازی کوچه پی‌جلرد از جمله پروژه‌های افتتاحی این شهرستان هستند.

اتفاقی ادامه داد: مرمت خانه فروزان‌فر از سال 86 آغاز شده و 650 میلیون ریال اعتبار برای مرمت ساختمان، مرمت تزئینات و اجرای تاسیسات آن هزینه شده است. 

 

وی عنوان کرد: مبلغ 130 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، 200 میلیون ریال استانی و 320 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق حمایت از مالکان تاریخی برای این پروژه تامین شده است.

بهسازی کوچه پی‌جلرد در بافت تاریخی بشرویه

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه متذکر شد: بهسازی کوچه پی‌جلرد از سال 89 آغاز شده و با اعتبار 560 میلیون ریال اقداماتی همچون جداره‌سازی، کف‌سازی و بام‌سازی برای اجرا و آماده‌سازی این طرح انجام شده است.

اتفاقی در پایان اذعان داشت: اعتبارات این پروژه نیز از محل اعتبارات استانی 260 میلیون ریال، ملی 150 میلیون ریال و 150 میلیون ریال اعتبار با مشارکت شهرداری بشرویه تامین شده است.

انتهای پیام/69006/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول