اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره میراث فرهنگی بشرویه خبر داد

برگزاری سومین جشنواره اسپندی در بشرویه

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه از برگزاری سومین جشنواره اسپندی در شهرستان بشرویه خبر داد.

برگزاری سومین جشنواره اسپندی در بشرویه

هاشم اتفاقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بشرویه اظهار کرد: صنایع دستی هر منطقه به عنوان نمادهای هویت در حفظ و توسعه فرهنگ نقش ایفا می‌کند و سبب تبادل و انتشار فرهنگ‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت اسپندی بیانگر آداب، رسوم و عقاید مردم شهرستان بشرویه بوده که در گذشته رواج داشته و امروزه به فراموشی سپرده شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی بشرویه با اشاره به ضرورت احیای صنایع دستی بومی و حفظ اصالت آن افزود: با توجه به علاقه و ذوق مردم بومی منطقه به ساخت اسپندی‌های متنوع، برای سومین‌بار جشنواره اسپندی در بشرویه برگزار می‌شود.

اتفاقی تصریح کرد: محورهای جشنواره در دو بخش شامل ساخت اسپندی‌های تزیینی و بیان داستان‌ها، خاطرات و ضرب‌المثل‌های مرتبط با اسپندی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی بشرویه افزود: در بخش ساخت اسپندی‌های تزیینی، دقت در ساخت و زیبایی اسپندی‌ها، خلاقیت در ساخت و اجرای طرح‌های جدید و ابتکاری، توجه به ویژگی‌های سنتی در کنار نوآوری‌ها، تناسب مصالح به کار رفته در اسپندی‌ها به لحاظ رنگ‌بندی و نوع، استفاده از طرح‌های سنتی و اصیل اسپندی که در گذشته اجرا می‌شده و استفاده از نمادهای بشرویه در ساخت اسپندی از ملاک‌های انتخاب اسپندی‌های برتر است.

اتفاقی ادامه داد: داستان، ضرب‌المثل، خاطرات و روایات همراه با ریشه‌های تاریخی با محوریت اسپند و اسپندی، بیان خاطرات و وقایعی که در آن اسپند نقش دارویی و درمانی داشته و پژوهش‌های فرهنگی با محوریت اسپند و اسپندی موضوعات این جشنواره در بخش پژوهشی است.

وی مهلت ارسال آثار به جشنواره را تا اول تیرماه سال جاری اعلام کرد و گفت: علاقمندان آثار خود را بدون محدودیت در تعداد اثر به دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه تحویل و فرم شرکت در جشنواره را دریافت کنند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی بشرویه گفت: در پایان جشنواره به 10 اسپندی برگزیده و سه اثر پژوهشی برتر جوایز نفیسی اهدا و همه اسپندی‌ها در نمایشگاهی در معرض دید عموم گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول