اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون انرژی‌ هسته‌ای مجلس:

خط لوله صلح لکه ننگ بر دامن تحریم‌کنندگان ایران است

رئیس کمیته انرژی‌ هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: احداث خط لوله صلح لکه ننگی بر دامن استکبار جهانی است که با تحریم ایران می‌خواستند کشورمان را به انزوا بکشند.

خط لوله صلح لکه ننگ بر دامن تحریم‌کنندگان ایران است

جلیل جعفری بنه خلخال همزمان با 29 اسفند ماه روز ملی شدن صنعت نفت ایران در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: خط لوله صلح و گازرسانی به پاکستان و رسیدن انرژی ایران به قلب اروپا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بنده در افتتاح انتقال گاز به کشور پاکستان در کنار رئیس جمهور و وزرای نفت امور خارجه حاضر بودم و مشاهده کردم که اجرای این پروژه غرور و عظمت ملی را احیا کرده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اجرای این پروژه از اهمیت فوق‌العاده‌ای از نظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردار است.

جعفری بنه خلخال گفت: بنده که به عنوان رئیس کمیسیون انرژی هسته‌ای مجلس به همراه برخی وزرا و همچنین وزرای نفت عمان و پاکستان و رئیس مجلس پاکستان در این مراسم حاضر بودم از نزدیک منافعی که این انتقال برای کشور ما خواهند داشت را مورد بررسی و توجه قرار دادم.

وی عنوان کرد: این پروژه 800 کیلومتر لوله‌گذاری با 148 اینچ در خاک پاکستان با هزینه‌ای بیش از 2 میلیارد تومان و یک هزار و 100 کیلومتر در داخل ایران با لوله‌گذاری 56 اینچ با هزینه‌ای بیش از 3 میلیارد دلار در حال اجراست.

جعفری بنه خلخال بیان داشت: اجرایی شدن این پروژه ظرفیت ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر در داخل کشور و یک هزار و 500 نفر در پاکستان را به دنبال دارد.

وی افزود: قیمت هر متر‌مکعب گاز در داخل ایران 70 تومان می‌باشد که با صدور هر متر‌مکعب آن به پاکستان به قیمت توافقی بیش از 50 سنت به لحاظ ارز‌آوری و منافع مالی‌اش مقرون به صرفه است.

این متخصص حوزه انرژی تصریح کرد: به لحاظ سیاسی و امنیتی نیز چون قسمت عمده‌ای از انرژی‌های پاکستان از این طریق تامین می‌شود نیاز شدیدی به ایران خواهد داشت و در مواقع لزوم ایران می‌تواند تاثیر‌گذاری بیش از پیش خود را در کشورهای منطقه نشان دهد.

جعفری بنه خلخال ادامه داد: مازاد بر منافع اقتصادی و امنیتی نیروگاه سیکل ترکیبی با سوخت گاز در مسیر خط انتقال گاز به پاکستان احداث می‌شود که برق تولیدی با قیمت توافقات به کشور پاکستان فروخته خواهد شد.

وی گفت: این حرکت اقدامی موثر است و علاوه بر اینها راه‌اندازی این خط انتقال گاز که از آن به نام صلح نام برده می‌شود تا برخی از کشورها از جمله کشور هند ادامه خواهد داشت.

استاد دانشگاه امیر‌کبیر در پایان گفت‌و گوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل روز ملی شدن صنعت نفت ایران را گرامی داشت و از این روز به عنوان یکی از برگ‌های هویتی ایرانیان در رسیدن به استقلال واقعی یاد کرد.

انتهای پیام/62001/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول