اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول ثبت آثار معنوی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد

ثبت 29 اثر معنوی خراسان‌جنوبی در فهرست آثار معنوی کشور

خبرگزاری فارس: مسئول ثبت آثار معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت 29 اثر معنوی این استان در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد.

ثبت 29 اثر معنوی خراسان‌جنوبی در فهرست آثار معنوی کشور

علیرضا شناسایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: بر اساس اسناد کهن، خراسان جنوبی زیستگاه یکی از اقوام آریایی‌نژاد به نام ساگارت بوده و به دلیل وضعیت آب و هوایی و اقلیمی خاص خود چندان مورد توجه و تاخت و تاز افراد بیگانه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه قومیت غالب این منطقه فارس است، ادامه داد: زبان و نژاد مردم این خطه کمتر دچار آمیختگی شده و زبان رسمی و اصلی مردم استان فارسی است.

مسئول ثبت آثار معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به خصوصیات فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: مراسم جشن عید نوروز، سفره بستن هفت سین، کاشت سبزه و دید و بازدید از مهم‌ترین برنامه‌های تحویل سال است که در بین مردم خراسان جنوبی رواج دارد.

شناسایی از بازی‌های متداول در ایام نوروز یاد کرد و افزود: از بازی‌هایی که در ایام تعطیلات نوروز مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و طرفداران ویژه خود را دارد می‌توان به گله‌بازی، تشله(تیله)بازی، بجول بازی، چوب بازی، هفت سنگ، کوتش خرابه، توپ دوره و کتی بری اشاره کرد.

وی در ادامه با یادآوری اینکه موسیقی استان از سابقه طولانی برخوردار است، تصریح کرد: موسیقی محلی استان از سابقه طولانی برخوردار بوده که دارای زیباترین و لطیف‌ترین ترانه‌ها، آوازها و حماسی‌ترین رقص‌ها با حرکات ریتمیک و نمایشی است.

مسئول ثبت آثار معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به چوب بازی و آهنگ‌سازی استان اشاره کرد و اذعان داشت: آهنگ‌سازی، آوازی کم نظیر است که رقم‌های پنج ضربی و سه تایی متداول آن در خراسان جنوبی از ویژگی خاصی برخوردار است و در دیگر مناطق کشور کمتر مرسوم است.

شناسایی سازهای محلی استان را دهل، سرنا، دایره و نی‌دانست و اضافه کرد: این سازها به طور معمول توسط خود نوازندگان ساخته می‌شوند و افراد خبره و مکان ویژه‌ای برای ساخت آن وجود ندارد.

وی در ارتباط با آثار معنوی ثبت شده خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در سال جاری تعداد 29 اثر مشتمل بر فرهنگ عامه و آثار معنوی این استان در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده که مهم‌ترین آنها که مناسب فصل بهار است شامل باران‌خواهی، مراسم سده، کف زنی،عروسی روستای چنشت، آیین رقص محلی، شب چله و کوزه‌شکنی می‌شود.

انتهای پیام/2248/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول