اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

سبد‌بافی با ساقه‌های گندم هنر مردم خراسان جنوبی است

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: سبد‌بافی (پخل‌بافی) با ساقه‌های ظریف گندم یکی از هنرهای مردم استان است.

سبد‌بافی با ساقه‌های گندم هنر مردم خراسان جنوبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، امیر انواری‌مقدم ظهر امروز در جمع هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: هنرمندان سختکوش این سرزمین از حداقل‌ها تولیدات هنری زیبا می‌آفرینند و سبد‌بافی یکی از هنرهای زیبای مردم این سرزمین است.

وی ادامه داد: پخل‌بافی اصطلاح عامیانه مردم است که به محصولاتی که از ساقه گندم ساخته می‌شوند، گفته می‌شود و یکی از زیر شاخه‌های سبد‌بافی است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: صنعتگران و هنرمندان شهرستان‌های قاینات و سرایان از ساقه‌های خشک گندم به ساخت محصولاتی زیبا می‌پردازند.

انواری گفت: از محصولات تولید شده این هنر می‌توان انواع سبد، گلدان‌های تزئینی و زیر قابلمه‌ای را نام برد.

وی تصریح کرد: همچنین این محصولات به طور معمول به صورت تک رنگ طلایی که همان رنگ طبیعی ساقه‌های گندم پس از خشک‌ شدن است تولید می‌شوند و معمولاً بدون نقش هم هستند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: اما گاهی دیده می‌شود که هنرمندان با استفاده از نخ‌های کاموا و پشم با ایجاد نقوش راه ‌راه رنگی و بسیار ساده ترکیبات هندسی زیبایی برای تزئین این محصولات استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول