اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی خبر داد

کشف گونه‌های جدید حیات در قلب کویر لوت ایران

خبرگزاری فارس: با حمایت مستقیم اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی و فرمانداری شهرستان نهبندان، تیم تحقیقاتی انجمن حامیان کویر موفق به بررسی و اکتشاف گونه‌های جدید حیات در قلب کویر لوت ایران شدند.

کشف گونه‌های جدید حیات در قلب کویر لوت ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، محمد رضایی اظهار داشت: تیم تحقیقاتی انجمن حامیان کویر با هدف شناسایی ظرفیت‌های اکوتوریسم و ژئوتوریسم کویر لوت ایران در استان‌های کرمان و خراسان‌جنوبی به مدت یک هفته به این مناطق اعزام و موفق به بررسی و اکتشاف گونه‌های جدید حیات در قلب کویر لوت ایران شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تاکنون تصور می‌شد منطقه چاله مرکزی لوت، عاری از هرگونه پوشش گیاهی و جانوری است ولی با اکتشاف اجساد مربوط به پرندگان مختلف از جمله مرغابی، درنا و کشف یک نمونه عنکبوت منحصربه‌فرد و چندین گونه سوسک کمیاب و تصویربرداری از نمونه‌های زنده جغد، سنگ چشم، چک چک، کاکلی، روباه شنی و شاهین بر این فرضیه برای همیشه خط بطلان کشیده شد.

وی افزود: تصویر نمونه‌های جمع‌آوری شده برای یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور چین ارسال شده و با توجه به اهمیت موضوع و احتمال کشف یک گونه جدید در خانواده عنکبوتیان و نیز عدم موافقت کاشفان نمونه با خروج نمونه بومی (به دلیل سرقت احتمالی نام گونه) قرار است تا در آینده نزدیک چندین پرفسور سرشناس با هدف بررسی موضوع و بازدید از نمونه اخذ شده به کشور ایران سفر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ضمن بیان اینکه کویر لوت ایران منحصربه‌فرد است و می‌توان آن را به‌عنوان قطب اول گردشگری بیابانی ایران معرفی کرد، اضافه کرد: این نخستین بار است که یک گروه از کویرنوردان متخصص و گردشگران حرفه‌ای از سراسر کشور با ناوگان مجهز و تجهیزات پیشرفته، قابلیت‌های گردشگری استان را برای راه‌اندازی تورهای حرفه‌ای VIP مورد بازدید قرار می‌دهند.

رضایی ابراز امیدواری کرد: با تحولات انجام شده در عرصه بیابانگردی استان در آینده نزدیک شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت نوپا باشیم.

وی اضافه کرد: سرپرستی این تیم‌ها را احمد رونقی از فعالان گردشگری استان که تاکنون بیش از شش بار به اعماق ناشناخته لوت سفر کرده، محسن ادیب بنیانگذار پایگاه بزرگ اینترنتی کویرهای ایران و بهمن ایزدی دبیر تشکل زیست محیطی کانون سبز فارس به صورت مشترک برعهده داشتند.

انتهای پیام/ح30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول