اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی:

20 رشته صنایع دستی خراسان‌جنوبی در حال منسوخ شدن است

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: 20 رشته صنایع دستی بومی خراسان‌جنوبی در معرض خطر منسوخ شدن هستند.

20 رشته صنایع دستی خراسان‌جنوبی در حال منسوخ شدن است

محمدرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به رشته‌های در حال منسوخ استان اظهار کرد: از جمله این رشته‌ها سیاه چادربافی، پلاس‌بافی، سفالگری، حصیربافی، خراطی، ابریشم دوزی و چشمه‌دوزی است.

وی اجرای طرح‌های پژوهشی و تشکیل پرونده‌های ثبت میراث ناملموس، حضور رایگان هنرمندان در نمایشگاه‌های داخل و خارج از استان و اجرای طرح‌ها و مشوق‌های حمایتی را از جمله برنامه‌های این سازمان در راستای حفظ و احیای صنایع دستی بومی در حال منسوخ برشمرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از حدود 10 هزار صنعتگر صنایع دستی در رشته‌های کددار و مصوب صنایع دستی کشور در استان از گروه دست بافته‌هایی مثل قالی و قالیچه بیش از 7 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی روستایی و عشایری و حدود 3 هزار نفر در واحدهای کارگاهی و خانگی شهری به تولید صنایع دستی مشغول هستند.

رضایی بیان داشت: از این تعداد 3 هزار و 200 نفر در قالب مجوزهای سه‌گانه (کارت صنعتگری، اعلامیه تاسیس و پروانه تولید) شناسایی شده و زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد این افراد را بانوان هنرمند تشکیل می‌دهند، اذعان کرد: از میان تمام رشته‌های صنایع دستی کشور حدود 75 رشته بومی و غیر بومی در استان زمینه فعالیت دارند.

انتهای پیام/69002/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول