اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی خبر داد

پرداخت 40 میلیون تومان تسهیلات به صنعتگران خراسان‌جنوبی‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای امسال 40 میلیون تومان تسهیلات به 15 نفر از صنعتگران استان پرداخت شده است.

پرداخت 40 میلیون تومان تسهیلات به صنعتگران خراسان‌جنوبی‌

محمدرضا رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به تسهیلات پرداخت شده به صنعتگران استان اظهار کرد: این تسهیلات در قالب تسهیلات مشاغل خانگی و با کارمزد چهار درصد به صنعتگران استان پرداخت شده است.

وی به رشته‌های بومی خراسان‌جنوبی اشاره کرد و افزود: از جمله رشته‌های بومی استان جاجیم‌بافی، ابریشم‌بافی، چنته‌بافی، گلیم ساده، گلیم پیچ، طراحی سنتی، صحافی سنتی و رودوزی سنتی شامل ابریشم‌دوزی، قیطان‌دوزی، مرصع‌دوزی و پیشینه‌های سنتی وابسته به صنایع‌دستی ابریشم‌کشی، دباغی سنتی، رفوگری، رنگرزی و نخ‌‌ریسی سنتی است.

* احیای یک رشته منسوخ نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: احیای یک رشته منسوخ نیازمند زمانی طولانی و برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند است.

رضایی ادامه داد: تاکنون رشته‌های حوله‌بافی، کرباس‌بافی و چادرشب‌بافی از گروه نساجی سنتی است که با حمایت معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی احیاء شده است.

وی تهیه پرونده ثبت میراث ناملموس، تهیه فیلم مستند راه‌اندازی کارگاه‌های تولید زنده به صورت مناسبتی و تهیه پرونده‌های کمک مستمری هنرمندان پیشکسوت و معمر را از جمله اقدامات این سازمان برای احیای این رشته‌ها دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: تولیدات اصلی و کمیت‌دار هنرمندان صنایع‌دستی استان از جمله معرق چوب، سوخت‌ نگارچوب، معرق ساقه گندم، گلیم‌بافی و رودوزی‌های سنتی است.

رضایی بیان داشت: محصولات تولیدی این هنرمندان بدون واسطه بوده و از محل فروش این تولیدات 700 میلیون تومان نصیب هنرمندان شده است.

وی اذعان کرد: طرح ایجاد بازارچه‌های دائمی محصولات صنایع‌دستی استان پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی ایجاد شهرک‌ها و بازارچه صنایع‌دستی در سال 87 در محل باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند تصویب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی یادآور شد: تا‌کنون مرمت فضا با کاربری بازارچه 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: شهرستان سرایان دارای بازارچه دائمی صنایع‌دستی در محل کاروان‌سرا و بازار تاریخی میثم است که بخش اعظم آن مرمت شده و صنعتگران رشته‌های مختلف صنایع‌دستی از جمله آهنگری سنتی، سرمه‌دوزی و معرق چوب به صورت دائم در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام/69002/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول