اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های زیست محیطی و گردشگری نهبندان - 2

تالاب کجی نمکزار نهبندان اثر طبیعی منحصر به فرد شرق کشور

خبرگزاری فارس: تالاب کجی نمکزار نهبندان از پدیده‌های کم نظیر و منحصر به فرد شرق کشورمان و زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و مکانی است که همیشه مورد استقبال گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد.

تالاب کجی نمکزار نهبندان اثر طبیعی منحصر به فرد شرق کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، تالاب کجی نمکزار یکی از تالاب‌ها و پدیده‌های بسیار زیبا و منحصر به فرد کشورمان است که در شهرستان کویری نهبندان واقع شده است.

خبرنگار فارس برای اطلاع‌رسانی عمومی از اماکن گردشگری و جاذبه‌های زیست محیطی و طبیعی این بار گزارشی از تالاب کجی نمکزار نهبندان تهیه و تنظیم کرده که در ادامه مخاطبان را به خواندن و مطالعه آن دعوت می‌کند.

 

تالاب کجی نمکزار نهبندان با دارا بودن منظره‌های طبیعی زیبای و خصوصیات خاص، از مهم‌ترین جاذبه زیست محیطی و گردشگری این شهرستان، خراسان جنوبی و حتی کشور به شمار می‌رود.

همچنین این تالاب زیستگاه و پناهگاه پرنده آندومیک دنیا به نام زاغ‌بور است که در آن تعداد زیادی از این پرنده‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند پرنده‌ای که تاکنون گردشگران و توریست‌های زیادی را از سراسر کشور و جهان به سمت خود جلب و جذب کرده است.

تالاب کجی نمکزار نهبندان در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد و بالغ بر 21 هزار و 950 هزار هکتار وسعت دارد که با وجود خشکسالی‌های 14 ساله حاکم بر منطقه همچنان پویا، چشم‌نواز و جذاب باقی مانده است.

طی تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته مستند شده که در 2 هزار کیلومتر مرزهای شرق کشور جاذبه زیست محیطی منحصر به فردی همانند تالاب کجی نمکزار نهبندان وجود ندارد.

 

این تالاب طبیعی جزء تنهاترین آبگیری‌هایی محسوب می‌شود که به رودخانه و حتی آبراهه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و میزبان پرندگان و حیوانات مختلف و متعددی می‌شود و گونه‌های گیاهی متنوعی در آن سبز و پدیدار می‌شوند.

تالاب کجی نمکزار نهبندان همان طور که از اسمش پیدا است شوره‌زاری گسترده و وسیع است که این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی مبدل شده و مأمن بسیاری از جانداران به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب طبیعی دارای آب فراوان است همین موضوع سبب می‌شود تا تالاب کجی نمکزار نهبندان مأمن امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی به حساب آید و بسیاری از پرندگان آخرین مقصد خود را بعد از ماه‌ها پرواز به این تالاب منتهی سازند.

 

بالغ بر 14 گونه پرنده اعم از گونه‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب کجی نمکزار نهبندان شناسایی شدند.

پرندگانی از قبیل زاغ‌بور، عقاب طلایی، هوبره، سبزه قبا، دال، بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، زاغی، گنجشک درختی، دم جنبانک، ابلق، چکاوک کاکلی، پرستو، هدهد و جغد کوچک از جمله پرندگان مهاجر این تالاب هستند.

 

پوشش گیاهی عمده این تالاب را گونه‌هایی نظیر گز و قیچ و تاغ تشکیل می‌دهند که از پوشش خوبی در تالاب کجی نمکزار نهبندان برخوردار و رویش دارند.

در برخی از سال‌ها با وجود بارش باران اندک و کاهش نزولات آسمانی در نهبندان اما این تالاب دارای گونه‌ها و پوشش گیاهی دیگری شامل نی، هالوکنموم، گز و آتریپلکس است.

 

همچنین تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه و مأمن 14 گونه پستاندار است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پستاندارانی از قیبل نظیر گرگ، پایکا، خرگوش، تشی، کفتار، خارپشت، پامسواکی بزرگ و روباه اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌ها و شاخص‌های این تالاب کجی نمکزار نهبندان می‌توان از زیستن 10 گونه خزنده در این تالاب نام برد.

 

مارهای جعفری، دشتی، قیطانی و پلنگی و بزمجه از عمده خزندگان ساکن تالاب کجی نمکزار نهبندان به شمار می‌روند.

== == - - == ==

گزارش: از زهرا محمدی

== == - - == ==

انتهای پیام/69006/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول