اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست:

5 تالاب استان بوشهر پذیرای پرندگان مهاجر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این استان با داشتن مکان‌های تنوع زیست محیطی منحصر بفرد هر ساله با شروع فصل بارندگی پذیرای هزاران پرنده مهاجر است که پنج تالاب استان بوشهر مهم‌ترین جایگاه این پرندگان است.

5 تالاب استان بوشهر پذیرای پرندگان مهاجر است

اصغر مطهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر با بیان اینکه تالاب‌های حله، مند، جزایر خارک، خارگو، نخیلو، خان، ام الگرم و پارک ملی دریایی نایبند مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان هستند، گفت: هر سال با سرد شدن هوا در مناطق سیبری و آسیای میانه، میلیون‌ها قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی نوار ساحلی استان و تالاب‌های حله، مند، جزایر خارک، خارگو، نخیلو، خان، ام الگرم و پارک ملی دریایی نایبند را برای زاد و ولد و گذران زندگی آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌ها مهم‌ترین اکوسیستم‌های محیط زیست محسوب می‌شوند، گفت: در استان بوشهر علاوه بر پنج تالاب یاد شده، از سویی حداقل 51  خور و مصب رودخانه‌ها و از طرفی با توجه به حدود 700 کیلومتر نوار ساحلی دریایی و تنوع گیاهان آبزی ، سواحل صخره‌ای و شنی، جزایر بکر و غیر مسکونی و وفور مواد غذایی، این مناطق تالابی دریایی زیستگاه مناسبی برای حیات وحش به خصوص پرندگان آبزی و کنار آبچر (زمستانه و تابستانه) و همچنین پستانداران و خزندگان دریایی و انواع جانداران مناطق جزر و مد و غیره هستند.

مدیرکل حفظ محیط زیست استان بوشهر کارکرد تالاب‌ها را برشمرد و با بیان اینکه تالاب‌ها مکان مناسبی برای گردشگران و جذب توریسم است تصریح کرد: خدمات و کارکردهای تالاب‌ها شامل جنبه‌های تنوع زیستی، پاکسازی هوا، ذخیره کربن، تأمین آب، ارزش‌های فرهنگی، جذب آلاینده‌ها، کنترل سیلاب و خشکسالی‌ها، تأمین غذا، تفرج وگردشگری، تعدیل محسوس اقلیم و .... است.

مطهری با بیان اینکه تالاب‌ها بوم سازان‌های بی‌نظیری هستند، گفت: این تالاب‌ها که از لحاظ ویژگی‌های بوم‌شناختی منحصر به فرد بوده و به خوبی از سایر بوم‌سازگان‌‌های‌ دیگر قابل تفکیک می‌باشند آب و خاک شرایط خاص خود را دارند.

وی بیان کرد: این شرایط از یک طرف امکان رویش هر گیاه و زیست‌ هر جانداری را میسر نمی‌سازد و از طرف دیگر گونه‌های زیستی بی‌نظیری را که بعضاً در هیچ یک از زیستگاه‌های دیگر طبیعت یافت نمی‌شوند، پرورش می‌دهد.

تالاب‌ها بکرترین جلوه‌های طبیعت

این مقام مسئول با بیان اینکه بکرترین جلوه‌های زیبای طبیعت را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند گفت: شرایط زیست‌ محیطی حاکم بر تالاب دسترسی انسان را به آن مشکل و گاهی غیرممکن نموده و به این ترتیب بکرترین جلوه‌های زیبای طبیعت را به وجود آورده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تالاب و منطقه حفاظت شده حله را یکی از زیباترین مناظر طبیعی در کناره خلیج فارس ذکر کرد و افزود: تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند حیات وحش و پرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله 10‬ کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد.

وی تصریح کرد: تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.

مطهری نخیلو، خان، ام الگرم و پارک ملی دریایی نایبند را به عنوان بهشت پرندگان مهاجر دانست و گفت: این مناطق تالابی که میلیون‌ها پرنده مهاجر در آن زمستان گذرانی می‌کنند به لحاظ ویژگی‌های اکوسیستمی به عنوان بهشت پرندگان می‌توان قلمداد کرد چرا که این پرندگان جلوه زیبایی از طبیعت در آنجا به نمایش گذاشته‌اند.

انتهای پیام/66006/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول