اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

تغییرات غیرقابل بازگشت در اکوسیستم‌های تالابی چالش اصلی تالاب‎‌ها است

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تغییرات غیرقابل بازگشت در اکوسیستم‌های تالابی از مشکلات فراروی تالاب‌های این استان است.

تغییرات غیرقابل بازگشت در اکوسیستم‌های تالابی چالش اصلی تالاب‎‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سعید یوسف‌پور پیش از ظهر امروز در جمع مدیران حفاظت محیط زیست این استان اظهار داشت: بیشترین تالاب‌های استان در شهرستان بروجن قرار دارند و با وجود آسیب‌هایی که به این مناطق وارد شده است، درصورت مدیریت صحیح با اقدامات اصولی خواهیم توانست این اکوسیستم‌های ارزشمند را احیا کنیم.

وی با اشاره به وجود بیش از یک هزار نقطه تالابی در کشور افزود: از این تعداد فقط 105 مورد به عنوان زیستگاه مهم آبی مطرح و 24 مورد آن از جمله تالاب چغاخورد در استان، ثبت کنوانسیون رامسر شده است.

یوسف‌پور تغییرات غیرقابل بازگشت در اکوسیستم‌های تالابی را از مشکلات فراروی تالاب‌های کشور و استان برشمرد و تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی، همکاری بین بخشی به‌ویژه در بین دستگاه‌های دولتی، فرهنگ سازی و آموزش نحوه برخورد صحیح با طبیعت به ویژه در بین کودکان از مهم‌ترین راهکارها تکمیل برنامه‌های حفاظتی از تالاب‌های استان به شمار می‎‏رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به شعار کنوانسیون رامسر مبنی بر اینکه تالاب‌ها بستر پایدار منابع آب است اظهار داشت: طرح این شعار اشاره بر مغفول ماندن اهمیت تالاب‌ها در حفظ منابع آبی به ویژه در مناطقی که منبع تامین آن هستند دارد.

وی با بیان اینکه احیای تالاب زمینه بازگشت پرندگان به منطقه را فراهم خواهد کرد تصریح کرد: با وجود ظرفیت‌های ارتباطی، فرهنگی و سایر قابلیت‌های این منطقه در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری و توسعه گردشگری هستیم تا علاوه بر معرفی تالاب‌های این استان در سطح ملی و جهانی، پتانسیل‌های اشتغال‌زایی و درآمدزایی را در منطقه ایجاد کنیم.

یوسف‌پور در ادامه با اشاره به ثبت بین‎المللی تالاب گندمان در دفتر پرندگان آبزی یادآور شد: تالاب گندمان وابسته به سایر مناطق مرتبط با آن مانند تالاب چغاخور، رودخانه آقبلاق، کوه کلار است، برهمین اساس طرح‌های احیای تالاب نباید صرفاً محدود به این تالاب شود.

وی تصریح کرد: برهمین اساس می‎توان نتیجه گرفت که در همه عرصه‎ها باید مدیریت یکپارچه زیست بومی صورت گیرد تا کمترین صدمات به محیط زیست وارد شود.

انتهای پیام/68001/صا30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول