اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان خبر داد:

شناسایی 5000 پرنده مهاجر تالاب کجی نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: طبق سرشماری صورت گرفته 5 هزار پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در تالاب کجی نمکزار و دشت‌های چاه دراز و سهل‌آباد نهبندان شناسایی شده است.

شناسایی 5000 پرنده مهاجر تالاب کجی نهبندان
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی فرمانداری نهبندان، عباس حسینی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان محل مناسبی برای زیست گونه‌های نادر پرندگان است، اظهار داشت: این پرندگان شامل آبچیلک، مرغابی سرسبز، سلیم طوقی، کاکایی پازرد، فلامینگو، هواسیل خاکستری و اکراس هستند.
وی به مشخصات فیزیکی تالاب کجی نمکزار نهبندان اشاره کرد و ادامه داد: این منطقه شوره‌زاری وسیع در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: این تالاب با وسعت 5 هزار کیلومتر به صورت دشتی هموار و دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است.
حسینی افزود: به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع آب منطقه شده است و با توجه به اینکه شوری خاک آن نیز زیاد است به دریاچه نمکی تبدیل شده و از آنجایی که در تمام فصول سال دارای آب بوده، محل امنی برای پرندگان مهاجر آبزی است.
وی همچنین پرندگان بومی این تالاب را عقاب تالابی، جغد کوچک، بلدرچین معمولی، زاغ بور، زاغی، چکاوک، کاکلی، پرستو، هدهد و هوبره و همچنین پستانداران را گرگ، شغال، پامسواکی، روباه و دوپای کوچک برشمرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه همه ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب ساکن می‌شوند، گفت: این منطقه دارای برآمدگی‌های خشکی همراه با پوشش گیاهی مناسب برای تخم‌گذاری پرندگان است.
حسینی به پوشش گیاهی این منطقه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: عمده گیاهان این منطقه کجی گز، تاغ، قیچ، درمنه، خارشتر، چرخه، گز، دشتی و نی است.
وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و چرای بی‌رویه بدون در نظر گرفتن ظرفیت مراتع، پوشش گیاهی منطقه فقیر و بیش از پیش مراتع آن تخریب شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: به دلیل بالا بودن سفره آب زیرزمینی منطقه، از اواسط مهرماه به طور نسبی با سرد شدن هوا شاهد آبگیری تالاب بوده‌ایم که با بارندگی در فصول زمستان آبگیری تالاب بیشتر می‌شود.
حسینی گفت: از آنجا که تالاب در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد هرساله در فصل مهاجرت، پرندگان آبزی و نیمه‌آبزی مهمان منطقه بوده و بهترین زمان بازدید اواسط زمستان تا اوایل بهار است.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول