اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/نهبندان شهر دیرینه‌های پایدار/

حسینی: تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه پرنده نایاب جهان است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست نهبندان گفت: زاغ‌ بور منحصر به ‌فردترین پرنده آندومیک ایران و جهان به شمار می‌رود که تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه این پرنده زیبا است.

حسینی: تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه پرنده نایاب جهان است

عباس حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: زاغ‌ بور جزو آن دسته از پرندگانی است که فقط در ایران و آن هم در استان‌های سمنان و یزد و به تعداد بسیار زیاد در خراسان‌جنوبی و آن هم در شهرستان نهبندان زندگی می‌کند، هم‌چنین زاغ‌ بور گونه پرنده آندمیک ایران است به این معنا که تنها در ایران یافت شده و در هیچ جای جهان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از زاغ‌ بور به‌ عنوان جواهر کمیاب و نادر کویر یاد می‌کنند، افزود: این پرنده با زیبایی‌های خاص خود یکی از قابلیت‌های گردشگری کشور و شهرستان نهبندان محسوب می‌شود که سالانه تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این پرنده به تالاب کجی‌ نمکزار نهبندان سفر می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان در ارتباط با مشخصات ظاهری زاغ‌ بور تصریح کرد: این پرنده 24 سانتی‌متر طول دارد و شبیه هدهد اما بدون تاج سر است.

حسینی با بیان اینکه با اشاره زاغ‌بور دارای دم و منقار سیاه و بلند با اندکی خمیدگی به پایین و بال‌های پهن است، ادامه داد: رنگ پر و بال آن نخودی مایل به قهوه‌ای، صورت کم‌رنگ‌تر و از قاعده منقار تا چشم‌ها لکه سیاه‌ رگه مانند و نیز لکه سیاه بزرگی در بالای سینه‌اش مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: پاهای زاغ ‌بور بلند و سیاه است و برای دویدن در بیابان تکامل یافته‌ و در حقیقت بیشتر به هدهد و چکاوک هدهدی شبیه است.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان این پرنده را بسیار فریبنده و زرنگ دانست و اظهار داشت: به طور تصادفی بالای قیچ‌ها نشسته و دمش را اندکی به صورت پره‌ مانند نگه می‌دارد هم‌چنین زاغ‌ بور بیشتر روی زمین راه رفته و به سرعت می‌دود تا از مقابل دیدگان پنهان شود.

حسینی، زیستگاه زاغ‌ بور را در مناطق بیابانی، استپی و بیابان‌های ماسه‌ای با گیاهان پراکنده و دشت‌های پوشیده از گیاه قیچ عنوان کرد و گفت: این پرنده در میان بوته‌های مختلف نظیر قیچ آشیانه می‌سازد و در اردیبهشت‌ماه حدود چهار تا شش تخم می‌گذارد.

وی اضافه کرد: این پرنده از حشره‌ها و دانه‌های گیاهان تغذیه می‌کند و صدایی دلنشین و شیوا دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با اشاره به اینکه گسترش فعالیت‌های کشاورزی، قطع درختان و بوته‌ها، حضور دام و چرای بی‌رویه از عوامل تهدید کننده زیستگاه این پرنده نادر ایران و جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد: زاغ‌ بور نیازمند مراقبت و حفاظت ویژه است و از آن می‌توان به عنوان استعداد بالقوه گردشگری در کشور و این شهرستان یاد کرد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول