اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در تالاب‌های فارس صورت می‌گیرد

زمستان‌گذرانی 40 هزار پرنده آبزی و کنارآبزی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: در سرشماری سال جاری افزون بر40 هزار پرنده آبزی و کنارآبزی در مناطق تالابی این استان زمستان‌گذرانی می‌کنند.

زمستان‌گذرانی 40 هزار پرنده آبزی و کنارآبزی

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: با احتساب این تعداد پرندگان آبزی و کنارآبزی نسبت به دو سال گذشته تالاب‌های استان فارس با افزایش چشمگیر زمستان‌گذرانی پرندگان مواجه بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر مربوط به تالاب مهارلو در مجاورت شهر شیراز و بیشترین گونه شناسایی شده در دریاچه سد درودزن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در فصل پائیز سال جاری وضعیت تالاب‌های طبیعی استان فارس از جمله مهارلو، ارژن و طشک بهبود یافته که این امر موجب تجمع جمعیت بزرگی از پرندگان در‌ آنها شده است.

ابراهیمی‌کارنامی بیان داشت: پرندگان نسبت به سال گذشته با جمعیت کمتری در سدها، کنار آنها زمستان‌گذرانی می‌کنند، اما با این حال تنوع گونه‌های مهاجر نسبت به سال‌های گذشته در این استان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در عین حال بارندگی‌های اخیر تالاب‌های پریشان و بختگان که از تالاب‌های ارزشمند استان فارس به شمار می‌روند، همچنان خشک است، افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی، اجازه احیای تالاب‌ها را نمی‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: سرشماری پرندگان آبزی راهی برای پایش وضعیت تالاب‌ها به شمار می‌رود که هر ساله در فصل زمستان در بسیاری از کشورهای جهان این سرشماری انجام می‌شود و این پایش در ایران سابقه نیم‌قرنی دارد.

این مسئول در ادامه از احداث مرکز تفکیک زباله در مقصد یا سورتینگ در شیراز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، دفن زباله جای خود را به تفکیک زباله در مقصد می‌دهد که در کنار این سایت، منطقه‌ای به وسعت 25 هکتار آماده شده تا صنایع تبدیلی و کارخانه‌های مرتبطی مانند بطری‌سازی، کارتن‌سازی و کمپوست از سوی بخش خصوصی در آن فعال ‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی ابراز داشت: به زودی با احداث کارخانه کمپوست در این سایت، بهترین کود مورد نیاز فضای سبز شهری نیز تامین می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت زباله‌های عفونی، سایتی برای این نوع زباله‌ها مشخص شده تا دفن آن‌ها به صورت علمی و بدون نگرانی و مشکل انجام شود.

ابراهیمی‌کارنامی از تولید برق از زباله در شیراز خبر داد و گفت: یک مگاوات برق در نیروگاه بیوگازسوز شیراز که به عنوان نخستین نیروگاه در کشور راه‌اندازی شده از زباله‌ها تولید و به شبکه سراسری برق هدایت می‌شود تا گازهای متان و دی‌اکسید کربن که به لایه اوزون آسیب می‌رساند در هوا پراکنده نشود و با ارزش افزوده از آن‌ها بهره‌برداری شود.

وی اذعان داشت: از سال گذشته تاکنون کارهای بسیار مناسبی در سایت دفن زباله در برمشور شیراز انجام شده و از شش ماهه دوم سال گذشته تاکنون 50 میلیارد ریال عملیات عمرانی در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول