اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط زیست:

وجود هزار نقطه تالابی در کشور/ جیغ بنفش 7 تالاب به گوش می‌رسد

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست از وجود یک‌هزار نقطه تالابی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر هفت تالاب کشور در معرض آسیب جدی و نابودی قرار دارند.

وجود هزار نقطه تالابی در کشور/ جیغ بنفش 7 تالاب به گوش می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدجواد محمدی‌زاده در همایش روز جهانی تالاب‌ها در محل سالن همایش‌های طرح توسعه نیشکر اظهار کرد:‌ تالاب‌ها در چرخه حیات طبیعی نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی دارند.

وی با اشاره به نقش مهم تالاب‌ها گفت: تالاب همانند رحم در حوزه زندگی عمل می‌کند و نقش بسیار تاثیرگذاری در زادآوری دارد.

*برنامه جدی سازمان محیط زیست برای شناسایی تالاب‌ها

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های جدی کنوانسیون بین‌المللی رامسر پیگیری و شناسایی تالاب‌ها در تمام نقاط دنیا است که در حال حاضر بالغ بر 163 کشور عضو این کنوانسیون‌ هستند و بیش از دو هزار و 65 تالاب در این کنوانسیون به ثبت رسیده‌اند.

محمدی‌زاده در ادامه تصریح کرد: نقش مهم تالاب را تنها در حوزه طبیعت نباید دید بلکه آثار و ابعاد مختلف اثرگذاری تالاب‌ها بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد:  هر چند که تالاب‌ها در حوزه طبیعت اثرگذاری بسیار زیادی دارند اما میزان تاثیر آنها بر رفع خشکی‌ها در کشور بسیار حائز اهمیت‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر ایران با متوسط بارندگی سالانه 240 میلی‌متر بروی کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد، که در این زمینه وجود تالاب‌ها برای چرخه طبیعی دارای اهمیت جدی است.

*برابری وجود انواع گونه‌های پرندگان در ایران و اروپا

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در ادامه به تنوع زیست محیطی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ایران از لحاظ تنوع گونه‌های پرندگان ‌با مجموع کشورهای اروپایی در یک اندازه قرار دارد که عمده این موضوع بع دلیل وجود تالاب‌ها و حیات پرندگان در آن است.

وی به برخی دیگر از امتیازات وجودی تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: تالاب‌ها نقش بسزایی در تلطیف هوا، جذب گردوغبار و تعدیل دمای زمین دارند.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: کارکردهای تالاب‌ها در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بسیار اثرگذارند و  تمدن‌هایی که از قرون گذشته شکل‌گرفته‌اند به تالاب‌ها وابسته بوده‌اند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: باید اذعان کرد که زندگی ما به لحاظ تاریخی، فرهنگی ، اقتصادی، طبیعی و اجتماعی به شکل جدی با تالاب‌ها گره خورده است.

*شناسایی 1000 نقطه تالابی در کشور

وی در ادامه با اشاره به شناسایی بیش از یک‌هزار تالاب در سطح کشور افزود: در حال حاضر تنها 100 نقطه به عنوان منطقه حفاظتی مراقبت‌شده و منطقه حساس تعیین شده‌اند.

وی با اذعان به اینکه سازمان محیط زیست در رصد تالاب‌ها هنوز در ابتدای کار است گفت: مسئولیت منابع آب، مهم‌ترین چالش و تهدیدی که متوجه نقاط تالابی است.

وی اضافه کرد: با توجه به وقوع خشکسالی‌های پیاپی، هفت تالاب کشور به میزان گسترده‌ای آسیب دیده‌اند ولی با تلاش‌های انجام شده، سه تالاب از وضعیت خطرناک خارج و کاملا احیا شدند.

محمدی‌زاده خاطرنشان کرد: تمام منابعی که در حوزه حیات به نوعی با آب سر و کار همچون رودخانه‌ها و آبگیرها به عنوان حوزه تالابی تحت مدیریت قرار داده‌ شده و از آنها حفاظت می‌شود.

معاون رییس جمهور در ادامه بر لزوم استفاده از طرفیت فعالیت‌های تشکل‌‌های مردم‌نهاد و NGO تاکید کرد و گفت: بایستی با استفاده از تشکل‌های مردم نهاد به صیانت از تالاب‌ها و کمک به توسعه آنها گام جدی برداشت.

*مشارکت استانداران برای مدیریت یکپارچه تالاب‌ها

وی از لزوم همکاری و مشارکت جدی استانداران، برای مدیریت یکپارچه همه تالاب‌های در معرض خطر خبر داد و گفت: این برنامه باید تا پایان سال آینده محقق شود.

محمدی زاده از حمایت جدی سازمان متبوعش از هرگونه برنامه پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه تالاب‌ها خبر داد و گفت: سازمان محیط زیست در بودجه سال جاری خود بیش از 30 میلیارد تومان از اعتبارات خود را به تقویت تحقیقات و آموزش‌ها در این حوزه اختصاص داده است.

انتهای پیام/2329/ع40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول