اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

شاخص امنیت اکولوژیک باید در جامعه نهادینه شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به شاخص‏های توسعه‌یافتگی گفت: شاخص امنیت اکولوژیک باید در جامعه نهادینه شود.

شاخص امنیت اکولوژیک باید در جامعه نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بهمن اسکندری بعدازظهر امروز در جمع اعضای ستاد منابع طبیعی استان، اظهار کرد: شاخص امنیت اکولوژیک موضوعی جدید در شاخص توسعه کشور‏ها است.

وی به شاخص‌های توسعه کشورها اشاره کرد و افزود: امنیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی از جمله این شاخص‏ها است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تاکید بر اهمیت شاخص امنیت اکولوژیک در جهان، خاطرنشان کرد: باید نسبت به توسعه اکولوژیکی در استان تلاش کرد.

*توجه به محیط زیست در کشور در اولویت قرار دارد

وی به اصل 45 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توجه به محیط زیست در کشور در اولویت قرار دارد.

اسکندری به رویکرد دولت در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: استفاده از ابزار قدرت برای حفظ منابع طبیعی در سال‏های گذشته حاکم بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تغییر رویکرد استفاده از ابزار‏های قدرت را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت با تغییر رویکرد به حفظ منابع طبیعی با مشارکت عمومی روی آورده است.

وی رفع مشکلات را در گرو اقدامات مشارکت‌محور عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت‏های مشارکتی راهکار مناسبی برای برطرف شدن مشکلات است.

اسکندری به مدیریت دولت در برخی از منابع طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: دریا، جنگل و آب‏های رودخانه‏ها از جمله منابع طبیعی در مالکیت دولت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در مالکیت این موارد مشکلی وجود ندارد، افزود: قانون موضوع مالکیت این منابع را مشخص کرده است.

وی به اراضی مورد استفاده توسط مردم اشاره کرد و گفت: برخی از اراضی مورد اختلاف افراد و حاکمیت در مالکیت این اراضی است.

اسکندری به بهره‏برداری از معادن، مراتع و موارد مشابه اشاره کرد و اظهار داشت: مالکیت این منابع در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بیشترین مشکلات را در مالکیت اراضی مورد بهره‏برداری توسط مردم دانست و گفت: با اجرای طرح تهیه نقشه‏های اراضی این مشکلات کاهش خواهد یافت.

وی حفاظت از عرصه‌ها را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: در 51 هکتار از اراضی استان طرح کمربند حفاظتی به مرحله اجرا درآمده است.

اسکندری طرح کمربند حفاظتی را برای حفظ و نگهداری از منابع طبیعی حائز اهمیت دانست و افزود: اقدامات لازم در این راستا صورت گرفته است.

*ضریب حفاظتی به 45 صدم درصد ارتقاء یافته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به ضریب حفاظتی در استان اشاره کرد و ادامه داد: ضریب حفاظتی به 45 صدم درصد ارتقاء یافته است.

وی استان زنجان را دومین منطقه در توسعه زراعت چوب عنوان کرد و اظهار داشت: 17 هزار هکتار زمین برای این منظور در نظر گرفته شده است.

اسکندری توجه به موضوع تکنولوژی تولید نهال درخت را دارای اهمیت دانست و گفت: این تخصص و مهارت در اختیار متخصصان این اداره‌ کل قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره طرح‏های مرتع‏داری در استان زنجان، خاطرنشان کرد: تهیه طرح‌های مرتع‏داری برای 209 هزار هکتار از مراتع استان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در 193 هزار هکتار از ارضی بند رسوب‌گیر احداث شده و 30 سد خاکی نیز تاکنون احداث شده است.

انتهای پیام/73002/ر30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول