اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با فارس:

ایران رتبه نخست کتابخوانی در منطقه را دارد

خبرگزاری فارس: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کشور ما از نظر مطالعه و امکانات در منطقه مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

ایران رتبه نخست کتابخوانی در منطقه را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، منصور واعظی در حاشیه آیین افتتاح کتابخانه کوثر اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: افتتاح کتابخانه در هر منطقه و شهری کاری بسیار ارزشمند است و با حمایت‌های رئیس جمهور و همه دولتمردان است که امروز خوزستان جزو 10 استان برتر در شاخص‌های کتابخوانی قرار دارد.

وی افزود: با تلاش‌های انجام شده در این زمینه، بیش از دو متر مربع افزایش فضای کتابخانه‌ای را در استان داشته و هدفگذاری ما این است که در سال 1404 به سرانه هشت متر مربع برسیم.

*کتابخانه و کتابدار/ ایجاد کتابخانه در همه مساجد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که کتابخانه مجموعه به هم پیوسته‌ای است و کتابدار در این مجموعه موضوعیت رسمی دارد و اگر این دو در کنار هم قرار گیرند سرانه مطالعه در جامعه بالاتر می‌رود.

وی با بیان این که راغب هستیم در همه مساجد کتابخانه ایجاد شود، خاطرنشان کرد: کارکرد کتابخانه تخصصی با کتابخانه مسجد فرق دارد و انتظاری که از کتابخانه عمومی می‌رود با کتابخانه مساجد یکی نیست.

*رشد سرانه مطالعه و ایجاد کتابخانه نیازمند اعتبار است/ راه اندازی کتابخانه سیار

واعظی با اشاره به اینکه هزینه هر کتاب سالانه 15 میلیون تومان است، تصریح کرد: رشد سرانه مطالعه و ایجاد کتابخانه بیش از هر چیز نیازمند اعتبار است.

وی همچنین عنوان کرد: تا سال 1404 برای کتابخانه‌های کمتر از یک هزار و 500 نفر کتابخانه ساخته نمی‌شود و به آنها کتابخانه سیار اختصاص می‌دهیم.

*74 میلیون نفر عضو کتابخانه نیستند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی باید متناسب با امکانات باشد، افزود: کشور ما از نظر مطالعه و امکانات در منطقه مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به جمعیت 2.5 میلیون نفری اعضای کتابخانه‌های کشور اظهار کرد: 74 میلیون نفر عضو کتابخانه نیستند، 50 درصد هم می‌گویند ما کتاب نمی‌خوانیم،70 درصد هم در فضای مجازی مطالعه نمی‌کنند؛ در حالی که اگر می‌خواهیم کشور پیشرفته‌ای داشته باشیم راهی وجود ندارد جز اینکه مردم همه اهل مطالعه شوند.

*راه اندازی ایستگاه مطالعه/ 20 میلیون کم ‌سواد داریم

واعظی در ادامه عنوان کرد: در این خصوص چند کار پژوهشی انجام شده است و راه اندازی ایستگاه مطالعه برای کتابخوان‌هایی بوده که عضو کتابخانه نمی‌شوند.

وی با اشاره به جمعیت کم سواد کشور گفت: 20 میلیون نفر جمعیت کم‌سواد داریم که کتابی برای آنها تولید نمی‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: هدف مقدس ارتقای سطح مطالعه هدفی نیست که نهاد کتابخانه‌ها به تنهایی از عهده آن برآید و تعامل و حمایت مضاعف سایر نهادهای فرهنگی نیز احساس می‌شود.

*افتتاح پورتال خلیج فارس

وی عنوان کرد: در کنار نهاد کتابخانه‌ها، در فضای مجازی چند کار بزرگ انجام شده که دو نمونه آن به سرانجام رسیده است، یکی نمایه شدن مقالات فارسی که بیش از یک هزار و 350 مقاله در قالب نرم‌افزاری بوده و دیگری کتابخانه دیجیتال زبان فارسی که تا پایان سال تکمیل و بهره برداری شده و پورتال خلیج فارس شبکه تعاملی، برای فرهیختگان و اندیشمندان نیز افتتاح خواهد شد.

واعظی در پایان اظهار کرد: کتابخانه عمومی نقطه ثقل تعامل افراد فارغ التحصیل است و بهره‌وری هیچ سرمایه‌گذاری مثل کتابخانه عمومی نیست.

انتهای پیام/72001/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول