اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد:

2 متر فضای کتابخانه‌ای برای هر آذربایجانی/ اعلام کتاب‌های مورد علاقه مردم آذربایجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: برای هر100 نفر جمعیت استان در حدود دو متر مربع فضای کتابخانه وجود دارد که از این نظر در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

2 متر فضای کتابخانه‌ای برای هر آذربایجانی/ اعلام کتاب‌های مورد علاقه مردم آذربایجان

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، حسن خدایی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بناب با بیان اینکه مجموع زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان 74 هزار و 421 متر مربع است، اظهار کرد: برای هر 100 نفر جمعیت استان در حدود دو متر مربع فضای کتابخانه وجود دارد که از این نظر در رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

6.4 میلیون نفر به کتابخانه‌های آذربایجان‌شرقی مراجعه کردند

وی با بیان اینکه تعداد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی استان در طول یک سال گذشته 6 میلیون و 438 هزار و 60 نفر بوده است، افزود: گفت: کتابخانه‌های عمومی این استان رتبه نخست کشور را از نظر تعداد مراجعان دارد.

وی با بیان اینکه در سطح استان 125 باب کتابخانه عمومی وجود دارد و از این لحاظ در سطح کشور رتبه ششم را داریم، اذعان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی در تمام شاخص‌های لازم از میانگین کشوری بالاتر هستند.

خدایی همچنین با اشاره به اینکه در یک سال اخیر چهار میلیون و 317 هزار و 688 جلد کتاب از این کتابخانه‌ها به امانت برده شده است، افزود: آذربایجان‌شرقی در زمینه کتاب‌های به امانت برده شده رتبه دوم کشوری را داراست و با توجه به آخرین آمار اعضای فعال در استان تعداد کتاب‌های امانت گرفته شده به صورت سرانه توسط هر عضو 32 جلد و در هر ماه 2.5 جلد کتاب است.

ادبیات بیشترین و فلسفه کمترین کتاب‌های به امانت برده شده

وی افزود: بیشترین رده موضوعی امانت کتاب به ترتیب ادبیات، کودکان و مذهب و نیز کمترین رده موضوعی مربوط به کلیات و فلسفه است.

خدایی گفت:  تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان هم اکنون 140هزار و 565 نفر بوده و نسبت به اوایل انقلاب 440 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی اعلام کرد: تعداد کل کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌شرقی هم اکنون 2 میلیون و 14 هزار و 959 جلد می‌باشد که نسبت به اوایل انقلاب 814 درصد رشد داشته است.

راه‌اندازی سیستم باز مخزن کتابخانه‌های عمومی استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی سیستم باز مخزن کتابخانه‌های عمومی استان در آینده نزدیک خبر داد و تأکید کرد: این کار با هدف تسهیل مشاهده و انتخاب مستقیم کتابها توسط مراجعان انجام می‌شود و طی آن مخزن کتاب ها در کنار تالار مطالعه قرار خواهد گرفت.

خدایی افزود: با توجه به افزایش تعداد اهداکنندگان کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان، یک مخزن اختصاصی برای کتاب‌های اهدایی پیش‌بینی شده است.

راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه کتاب

وی از راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه کتاب در مرکز استان برای نخستین بار خبر داد و اظهار کرد: این ایستگاه‌ها دارای 15 عنوان کتاب هستند که پنج عنوان آنها مربوط به بخش کودک و نوجوان و بقیه مختص بزرگسالان هستند.

خدایی گفت: این ایستگاه‌ها به صورت آزمایشی نخست در راه آهن و فرودگاه تبریز و پس از آن در شهرهای بزرگ استان یعنی بناب، مراغه و مرند راه‌اندازی می‌شوند.

وی در خصوص ساخت کتابخانه‌های عمومی مربوط به مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری به استان گفت: در این دور از سفر 11 باب کتابخانه استاندارد برای کل استان و حتی روستاهای پرجمعیت تصویب شده بود که با دستور معاون اول رئیس جمهور توسط وزارت ارشاد، معاونت راهبردی ریاست جمهوری و استانداری آذربایجان‌شرقی درحال پیگیری و تأمین اعتبار است.

خدایی اظهار کرد: در صورتی که در روستاهای بزرگ استان کتابخانه‌های عمومی به صورت مشارکتی احداث شود، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی دارد آنها را تجهیز و پشتیبانی کند.

انتهای پیام/60004/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول