اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی:

سـوءتدبیر مسؤولان عامل تشدید فشارهای اقتصادی/ دولت باید پذیرای نظرات باشد

خبرگزاری فارس: وزیر پیشین امور خارجه گفت: تصمیمات غیرکارشناسی برخی مسؤولان، فشارهای اقتصادی زیادی به مردم تحمیل کرده که این مهم فقط 20 درصد ناشی از تحریم‌های دنیای غرب علیه کشورمان است.

سـوءتدبیر مسؤولان عامل تشدید فشارهای اقتصادی/ دولت باید پذیرای نظرات باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، منوچهر متکی پیش از ظهر امروز در جمع گسترده اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اظهار داشت: تصمیمات غیر کارشناسی شده برخی از مسئولان متولی سبب شده تا فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم تحمیل شود که این مهم فقط 20 درصد ناشی از تحریم‌های دنیای غرب علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

وی افزود: نقش تأثیرگذاری تحریم‌ها بر قیمت‌های بازار تنها بین 15 تا 20 درصد است و 80 درصد به تدبیر مسئولان ارتباط دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تحریم‌ها بین 15 تا 20 درصد بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است و بیش از این نمی‌تواند مؤثر باشد ولی 80 درصد دیگر به تدبیر مسئولان در مواجهه با این تحریم‌ها بستگی دارد که مشکل‌آفرین شده است.

متکی ادامه داد: آنچه در شرایط کنونی شاهد آن هستیم هیچ منطق اقتصادی ندارد و به گفته کارشناسان اقتصادی تحریم‌ها نمی‌تواند تأثیری به این گستردگی بر اقتصاد کشور بگذارد.

وزیر پیشین امور خارجه کشور با اشاره به بی‌ثباتی تصمیمات اقتصادی و چالش‌های این حوزه گفت: تصمیمات در حوزه اقتصاد ثبات ندارد به این دلیل هر روز شاهد صدور بخشنامه‌ای جدید و طرحی تازه هستیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به این دلیل طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند، خاطرنشان کرد: طرح اقتصاد مقاومتی راهکار دارد و تنها راهکار آن ثبات در تصمیم‌گیری و کارشناسی شدن طرح‌های آماده اجراست و هیچ طرحی بدون گذران همه شرایط کارشناسی نباید اجرا شود.

وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: در سال 1384 نقدینگی ایران اسلامی 60 هزار میلیارد تومان بود ولی در شرایط کنونی نقدینگی به بیش از 400 هزار میلیارد تومان رسیده است و باید نقدینگی به سمت بازارهای تولید هدایت شود.

متکی مقاومت و تدبیر را رمز عبور از تحریم‌ها برشمرد و از همه مسئولان و دستگاه‌های کشور خواست در این زمینه به دولت کمک کنند.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون سیاست خارجی مجلس هفتم شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: از یک سو نمی‌توانیم بگوییم تحریم تأثیر ندارد و از سوی دیگر نمی‌توانیم اقتصاد کشور را متأثر از تحریم بدانیم؛ این، واقع‌بینانه‌ترین برخوردی است که می‌توانیم با مسئله تحریم داشته باشیم.

وی ادامه داد: تحریم همانند جنگ تحمیلی افزایش هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد می‌کند و خسارت‌هایی را نیز برای ما در بر دارد و ما همان‌گونه که خواهان جنگ تحمیلی نبودیم، خواهان تحریم هم نیستیم امـا در کنار خسارت‌های تحریم، فرصت‌هایی هم برای ما ایجاد می‌شود.

متکی بخشی از خسارت‌ها در بحث تحریم را طبیعی ارزیابی کرد و تأکید کرد: تحریم‌ها را می‌توان با اقتصاد مقاومتی به فرصت‌های طلایی در راستای توسعه شتاب‌دار ایران اسلامی تبدیل کرد.

وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف از جمله «ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها»، «مردمی کردن اقتصاد» را شاکله اقتصاد مقاومتی توصیف کرد.

متکی اضافه کرد: صاحب‌نظران می‌گویند تحریم 10 الی 20 درصد تأثیر دارد و سایر امور به تدبیر بر می‌گردد، البته ممکن است برخی نیز بگویند تحریم هیچ تأثیری ندارد که این افراد نه اقتصاد را می‌فهمند و ‌نه مسائل سیاسی را، همچنین ممکن است برخی دیگر بگویند چون تحریم شده‌ایم، باید تسلیم شویم که این افراد نیز نه انقلاب و امام را می‌شناسند و نه مقاومت 33 ساله کشور و راه‌های عبور از بحران‌ها را.

وزیر پیشین امور خارجه به تلاش آمریکا برای القای مثبت بودن نتایج تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: الان آمریکایی‌ها این‌گونه القا می‌کنند که تحریم‌ها درحال رسیدن به نتایج اصلی و ضربات آخر است و جمهوری اسلامی از این پیچ و این مرحله عبور خواهد کرد و هنر ما این است که این عبور با کمترین خسارت و افزایش هزینه باشد.

وی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان با کمترین هزینه از تحریم‌ها عبور کرد افزود: باید برای تحریم، فقط به اندازه تحریم حساب باز کرد و در مورد 80 درصد دیگر که مربوط به تدابیر اقتصادی است، باید مدبرانه عمل کرد.

متکی کشورداری و مدیریت اقتصادی را از عرفیات و تجربیات بشری دانست و در تبیین راه‌حل‌های عبور از تحریم‌ها گفت: فقط ما نیستیم که کشورداری می‌کنیم، بلکه دیگران هم این کار را می‌کنند، فقط ما نیستیم که با تورم مواجهیم، بلکه کشورهای دیگری هم هستند که با تورم مواجهند، همچنین فقط ایران نیست که با کاهش ارزش پول ملی و شناور شدن ارز خارجی مواجه شده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: باید ببینیم که دیگران چگونه عمل کرده و مشکلات خود را حل کردند، از سوی دیگر ‌اگر کسی بگوید من همه چیز را می‌دانم، بزرگان می‌گویند که او ظاهراً هیچ چیز را نمی‌داند، بنابراین باید بپذیریم که اقتصاد در کشور امر تخصصی است و متخصصان امر باید آگاهانه و آزادانه بنشینند و تدبیر کنند.

متکی با اشاره به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این زمینه بیان کرد: از یک‌ سو باید از هر گونه کاری که همدلی و هم‌افزایی ما را خدشه‌دار کند و به آن لطمه بزند، پرهیز کنیم و از سوی دیگر چون بار سنگین این شرایط روی دوش دولت است، همه باید به دولت کمک کنند و دولت نیز باید پذیرای نظرات، همدلی‌ها و هم‌افزایی‌ها باشد.

وی افزود: همین امکان را برای آقای اوباما فراهم کردیم و در قضیه سوخت اوباما پیشنهاد داد که ایران تبادل سوخت را بپذیرد و در نامه‌هایی به لولا و اردوغان نوشت که ما حاضریم سوخت 2.5 درصد ایران را با سوخت 20 درصد عوض کنیم و من، باراک اوباما، این موضوع را تضمین می‌کنم که سوخت را خواهم داد.

وزیر امور خارجه سابق ایران بیان داشت: با تلاش‌های رئیس جمهور برزیل و ترکیه و پنج دور رفت و برگشت بیانیه تهران برای بحث و تبادل نظر تهیه شد و در حضور سه وزیر امور خارجه امضا کردیم و امکان برای اوباما فراهم شد.

متکی افزود: اما چه کسانی اوباما را به شورای امنیت بردند و اتفاقا برزیل و ترکیه به این قطعنامه رأی منفی دادند ما نشان دادیم در جایی که منطق باشد اهل تفاهم هستیم.

وی تأکید کرد: این مطالب را می‌گویم تا نخبگان و دانشجویان گمان نکنند ما در این رابطه لجبازی و ماجراجویی می‌کنیم آقای اوباما می‌توانست بهترین بهره‌برداری را بکند.

متکی افزود: به دنبال رو کم کنی نباید باشیم به دنبال رسیدن به نقطه تفاهم باشیم که مقابل اصول ما نباشد، حقوق ما خدشه‌دار نشود، طرف مقابل هم حس کند به چیزی رسیده است و دستاوردهای طرفینی ایجاد شود.

وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم بیان کرد: ما می‌خواستیم به سوخت 3.5 درصد برسیم که رسیدیم به سوخت 20 درصد هم رسیدیم تعلیق نداشته باشیم که نداشتیم.

متکی تصریح کرد: اکنون ما دست برتر را داریم و الان وقت دیپلماسی است و در این دیپلماسی باید کاری کنیم که غرب هم احساس کند در این مذاکرات دستاوردی داشته است.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان بیان کرد: در یک طرف ترازو حقوق ماست و در طرف دیگر ترازو غربی‌ها منطقا نمی‌توانند با ما مقابله کنند نمی‌توانند بگویند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.

وی در پایان افزود: اما دانشجویان و اساتید حق دارند که سیاست خارجی را زیر سئوال ببرند اما باید توجه کنند این سئوالات در بستر خاص دیگری شکل بگیرد.

انتهای پیام/75002/صا40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول