اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی:

تحریم یک اقدام خلاف حقوق بشری است

خبرگزاری فارس: وزیر پیشین امور خارجه ایران گفت: ایجاد تحریمات در ابعاد اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی علیه کشورهای مستقل از دنیای استکبار به عنوان یک اقدام ضد بشری و خلاف حقوق انسانی شناخته شده است.

تحریم یک اقدام خلاف حقوق بشری است

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، منوچهر متکی صبح امروز در جمع گسترده اعضای هیئت علمی، اساتید و دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با بیان اینکه فضای دانشگاهی فرصتی برای بحث و تبادل نظر تئوریک و نقد و بررسی است، اظهار داشت: آنچه که در حوزه‌ سیاست خارجی هر کشوری اهمیت بالایی دارد، این است که ‌آن کشور چه اهدافی را در حوزه‌ روابط خارجی دنبال می‌کند.

وی افزود: پیش از انقلاب، ما در وضعیت وابستگی کامل قرار داشتیم و اگر نخبه و یا صاحب فکری، طرح یا تولیدی را می‌خواست ارائه دهد که می‌توانست در حوزه‌های کلان و صنعتی کشور وضعیت را متحول کند، توسط قدرت‌های خارجی مسلح و ساواک تحت نظر گرفته می‌شد.

وزیر پیشین امور خارجه‌ ایران با بیان اینکه آغاز هر استقلالی با استقلال سیاسی همراه است، تصریح کرد: گاهی در حوزه‌ سیاست، تصمیم گرفته می‌شود که روی پای خود بایستیم اما این اراده به تنهایی کافی نیست و باید این اراده در تمامی زمینه‌های کشور تعریف شود و چنین امری جز با الگوهای مناسب هر حوزه ایجاد نخواهد شد.

متکی ادامه داد: در 33 سال گذشته، تلاش‌های متعددی در دولت‌های گوناگون کشور اسلامی ایران انجام گرفته است اما متأسفانه هنوز به‌ جایی که بتوانیم معادلات جهانی را در ابعاد مختلف با منطق به چالش بکشانیم نرسیده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در حوزه‌ اقتصادی ما در شرایطی قرار می‌گیریم که می‌گوییم باید خودکفا باشیم و نیازهایمان را خود تولید کنیم اما نمی‌توانیم جدای از دنیا قدم برداریم و این مهم در دنیا یک اصل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شکی نداریم که در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... با دنیا تعامل داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ارتباط فقط ارتباط با ملت‌ها نیست؛ بلکه بخشی از فعالیت‌های امروز روابط بین‌الملل مربوط به دولت‌ها و مطالبه‌ای است که از یکدیگر دارند؛ اما در نحوه‌ این تعامل باید اصول و مبانی خود را در نظر بگیریم.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان عنوان کرد: در هر سیاست و دیپلماسی باید پشتوانه‌ قوی برای اعمال آن ایجاد شود که حمایت‌های مردمی نظام یکی از پشتوانه‌های اصلی آن می‌باشد که اگر این حمایت نباشد، سیاست به چالش کشیده می‌شود.

متکی تصریح کرد: ما باید به یک تحول اساسی در مفاهیم برسیم و اگر منطق نداشته باشیم، طرف دیپلماسی ما را به چالش می‌کشد.

* امام خمینی(ره) مفهوم قدرت، مسئولیت و حکمرانی را متحول کرد

وزیر پیشین امور خارجه‌ ایران گفت: در سرنوشت 10 ساله‌ اخیر آمریکا در افغانستان و عراق هیچ کس نگفت که آنها پیروز شده‌اند و این در حالی که قدرت اول جهان بودند و منطق آنها شکست خورد.

متکی افزود: اگر در اشل زمانه خود نگاه کنیم، امام خمینی(ره) مفهوم قدرت، مسئولیت و حکمرانی را مــتحول کرد، تصمیم سازی بدون مردم را متحول کرد تحولی که پدید آمد تحولی در جغرافیای جهانی و انسانی بود، ملت‌هایی که تشنه حق و عدالت بودند امام را آذرخشی می‌دانستند که تحول آفرید.

وی ادامه داد: از نکات مورد توجه امام(ره)، دشمن شناسی بود اگر ترفندهای دشمن را نشناسیم و ایده‌ها، تهدیدها و برنامه‌ریزی‌های دشمن را نشناسیم نخواهیم توانست در برابرش بایستیم، این امر لازمه تداوم انقلاب است.

وزیر سابق امور خارجه ایران، با بیان اینکه آمریکا گمان می‌کند هرچه بگوید همان می‌شود، گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند پیشرفت تکنولوژی، افزایش استقبال افکار عمومی جهان را در بر دارد، خودشان برخلاف این امر رفتار می‌کنند، امروز هر حرفی که زده می‌شود ثانیه‌ای بعد تمام دنیا از آن مطلع می‌شوند، امروز هر جوان انقلابی می‌تواند از اتاق منزل خود دشمن را به چالش بکشد.

متکی افزود: آمریکا در عراق و افغانستان از سلاح، امکانات و پول کم نیاورد بلکه در منطق کم آورد، آمریکا می‌خواست با تجاوز به افغانستان و عراق، ایران را شکست دهد، امروز در سوریه هم این‌گونه است.

وزیر سابق امور خارجه ایران تصریح کرد: ما باید هوشیار باشیم، ایران در عرصه‌هایی که ظرفیت و زمینه برای کار منطقی وجود داشته باشد حضور دارد آمریکا با این تحریم‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد گرفت، هرچه پیش می‌رود به پیروزی ملت ایران می‌انجامد و این از افتخارات انقلاب ماست.

وی افزود: همه می‌دانند که سه عنصر ملت، رهبر و هم‌افزایی سبب تحقق انقلاب شد و اکنون برای تداوم انقلاب علاوه بر این سه عنصر، کارآمدی نظام و حکومت نیز لازم است.

متکی با بیان اینکه در زمینه‌هایی که وحدت، همدلی و هم‌افزایی وجود داشت موفق بوده‌ایم و در زمینه‌هایی که وحدت و همدلی نبود راه به جایی نبردیم، خاطرنشان کرد: در حوزه نرخ ارز و مسائل اقتصادی، بخشی ممکن است به دلیل تحریم‌ها باشد ولی عامل اصلی تدبیر است و ما باید با اقتصاد مقاومتی و بومی سازی، تحریم‌ها را مدیریت کنیم و در این راستا حق اشتباه نداریم، این‌گونه می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نخستین بار توسط مقام معظم رهبری در سال 1386 و با دو هدف مطرح شد، اضافه کرد: نخستین نگاه، از زوایای جدید به فعالیت‌های اقتصادی در کشور صورت گرفت که در این نگاه، مسیر تولید علم کوتاه می‌شود و دومین هدف، طرح موضوع اقتصاد مقاومتی است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: روند معمول تولید علم با توجه به نقش تکنولوژی نوین، اگر قرار بود سرعت معمولی مدنظر باشد، فاصله بین کشورهایی که به قله رسیده‏‌اند و کشورهای در حال توسعه، روز به روز بیشتر می‌شود.

وزیر امور خارجه دولت نهم با بیان اینکه کوتاه‌‏ترین مسیر تولید علم که همان‌ رشد اقتصادی بوده، امروز در ایران اسلامی محقق شده است، تصریح کرد: آغاز تحریم‌ها، هدف محوری مجموعه کشورهای غربی برای ضربه زدن به ایران اسلامی بود تا اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار دهد.

متکی با تأکید بر اینکه مهم‌‏ترین هدف اقتصاد مقاومتی حفظ رشد اقتصاد و تبدیل فشار به سرعت است، ‌اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در سال 86 مطرح شده اما هنوز در ادبیات و فعالیت اقتصادی ما جای خود را باز نکرده است.

وزیر امور خارجه دولت نهم تصریح کرد: ساز و کار اقتصاد مقاومتی در راستای رشد اقتصادی بوده و می‌توان گفت که اقتصاد مقاومتی ساز و کاری است که باید رصد مستمر از وضع موجود با هدف آسیب‌شناسی، شناخت موانع و جستجوی راهکارهای برون‏ رفت در آن صورت گیرد.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی در نظام اسلامی در هم آمیختن اهداف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با هدف یاری رساندن اهداف فرهنگی و سیاسی به وسیله اقتصادی است.

متکی گفت: بهره‏‌گیری از ظرفیت‏‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز در این راستا باید انجام شود و این، به معنای یک مسیر دوسویه برای کمک به همه عناصر و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

وزیر امور خارجه دولت نهم در ادامه به مسئله‌ معیشت مردم پرداخت و افزود: اگر ریشه‌یابی کنیم، می‌بینیم ما نمی‌توانیم در مسائل بین‌المللی از حقوق مردم بگذریم و همگی می‌دانیم که تأثیراتی دارد اما بنا به گفته‌ رهبری در بجنورد، در شرایط اقتصادی کنونی، علاوه بر تحریم‌ها، برخی بی‌تدبیری‌ها نیز مؤثر بوده است.

متکی یادآور شد: ما اگر سیاست‌های دارای مداومت را دنبال کنیم، به‌طور قطع یک‌دفعه دچار بحران نمی‌شویم که این مهم می‌تواند بسیاری از توطئه‌های نهفته را نیز در نطفه خفه کرده و باری بر دوش نظام تحمیل نمی‌کند.

وزیر پیشین امور خارجه تصریح کرد: نسخه‌ عبور از تحریم‌ها با اقتصاد مقاومتی پیچیده شده و بخش دیگر نیز تدابیر داخلی و ثبات در تصمیم‌گیری اقتصادی و مردمی کردن آن است.

وی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری را هم‌افزایی عنوان کرد و افزود: اتحاد مردم که همیشه پشت دولت و نظام هستند و هر جا که لازم بوده حضور خود را نشان داده‌اند و دیگری وحدت مسئولان می‌باشد که در سال‌های اخیر بداخلاقی‌هایی بر ما حاکم شده است که به هیچ وجه شایسته‌ کشور ما نیست.

وزیر پیشین امور خارجه‌ کشورمان اضافه کرد: ما در ابتدایی‌ترین آموزه‌های اسلامی خود می‌آموزیم که اشکالات را در پنهان و خوبی‌ها را علنی بگوییم و این مسئله برای مسئولان باید بیشتر مورد استفاده باشد.

متکی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان بر هم نقدی دارند باید در پشت درهای بسته و در پنهان بگویند و آرامش جامعه را حفظ کنند.

وی ادامه داد: در هر کشوری جایی یا مقامی برای پایان دادن به بحث‌ها وجود دارد که در واقع شاقول نظام‌مند و شاقول نظام ما هم رهبری است.

متکی ابراز داشت: ما در این مقام امام و رهبری معظم را داشته و داریم که دو رهبری‌ هستند که تاکنون نشان داده‌اند یک ذره مسائل شخصی را در تصمیم‌گیری‌ها راه نداده‌اند و این ملاک و معیار ماست.

وزیر پیشین امور خارجه بیان کرد: اگر مسئولی کمی ضعیف عمل کند، معمولی است اما جایی مشکل ایجاد می‌شود که ما محوریت نظام را مورد توجه قرار ندهیم.

وی در مورد جریان انحرافی در دولت نیز تصریح کرد: در آغاز دولت دهم زمزمه‌هایی در مورد انحراف در دولت به گوش رسید، اما ملاک ما موضع‌گیری رهبری است که مستقیم یا غیر مستقیم وارد عمل می‌شوند.

متکی افزود: بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «تا زنده هستم اجازه نمی‌دهم در ارزش‌های انقلاب انحراف به وجود بیاید» خود نشان‌دهنده‌ این مطلب می‌باشد که شاید موردی وجود داشته است.

این برنامه سخنرانی به همت بسیج اساتید دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار ترتیب یافت و با استقبال دانشگاهیان مواجه شد.

انتهای پیام/75002/خ40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول