اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی:

سرانه مطالعه کتاب استان در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی گفت: سرانه مطالعه کتاب در خراسان‌رضوی 64 دقیقه است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

سرانه مطالعه کتاب استان در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است

امیرالله شمقدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: دهه فجر فرصتی است تا بتوانیم مردم را بیشتر با کتاب و کتابخوانی همراه کنیم که در این راستا اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی پنج ایستگاه مطالعه در نقاط مختلف مشهد در نظر گرفته است که شامل 2 ایستگاه مطالعه در فرودگاه بین‌المللی مشهد، یک ایستگاه در فرمانداری، پایانه‌ مسافربری و راه‌آهن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام هزینه بالایی را در بر داشته است، ادامه داد: بیشتر اقدامات این برنامه انجام شده است و کتاب‌های مناسبی در نظر گرفته شده و در دهه فجر 2 ایستگاه افتتاح می‌شود.

شمقدری بیان کرد: اقداماتی در راستای تشکیل انجمن خیرین در حوزه کتابخانه انجام شده است که امیدواریم با تشکیل این انجمن بتوانیم برخی از اعتبارات لازم را در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در خراسان‌رضوی جذب کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی عنوان کرد: از هدف‌گذاری‌هایی که برای سال جاری در نظر گرفته شده است، راه‌اندازی 50 کتابخانه در روستاهای خراسان‌رضوی است.

وی خاطر نشان کرد: باید کتابخانه‌ها را به سمت تخصصی شدن پیش ببریم و کتابخانه‌هایی با تخصص‌های مختلف در خراسان‌رضوی تشکیل داد تا مراجعان بتوانند نیازهای خود را در یک کتابخانه مشخص پیدا کنند.

شمقدری در ادامه افزود: یکی از برنامه‌های مهم اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی خارج کردن کتاب‌هایی است که مورد نیاز افراد قرار نمی‌گیرد، مانند کتابی که 2 سال در یک کتابخانه بدون مصرف قرار گرفته است، با خارج کردن چنین کتاب‌هایی می‌توانیم فهرست کتاب‌های مورد نیاز یک منطقه را به دست آوریم و در راستای تامین کتاب‌های مورد نیاز و پرمصرف گام برداریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی اظهار کرد: در مشهد حدود 46 کتابخانه وجود دارد که باید برای این کتابخانه‌ها یک تابلوی راهنما در شهر در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند به راحتی آدرس و محل آنها را پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: در ایام دهه فجر دو کتابخانه در قدمگاه نیشابور و خواف راه‌اندازی شده است که از فضای خوبی برخوردار است.

شمقدری در ادامه با اشاره به سرانه مطالعه در سال 1390 افزود: سرانه مطالعه کتاب غیردرسی در کشور 13 دقیقه و در خراسان‌رضوی 10 دقیقه است، همچنین سرانه مطالعه کتاب غیردرسی الکترونیکی در کشور 2 دقیقه و 21 ثانیه و در خراسان‌رضوی یک دقیقه و 20 ثانیه اعلام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی ادامه داد: سرانه مطالعه قرآن و ادعیه در کشور 21 دقیقه و در خراسان‌رضوی 20 دقیقه است و همچنین سرانه مطالعه روزنامه در کشور 27 دقیقه و در خراسان‌رضوی 22 دقیقه است.

وی در ادامه با اشاره به مجموع سرانه مطالعه کتاب‌های غیردرسی و الکترونیک، روزنامه، نشریه، ادعیه و قرآن و همچنین نشریه‌های فضای مجازی اظهار کرد: سرانه مطالعه در مجموع در کشور 75 دقیقه و 34 ثانیه و در خراسان‌رضوی 64 دقیقه و 7 ثانیه است که نسبت به سال 89 کاهش داشته است.

انتهای پیام/70018/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول