اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر گیلانی:

انقلاب اسلامی نقطه عطف تحولات جهان اسلام شد

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر گیلانی گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف مهمی در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی جهان اسلام و بشریت شده است.

انقلاب اسلامی نقطه عطف تحولات جهان اسلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین متقی‌طلب عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علمی‌ کاربردی این شهر ، انقلاب اسلامی ایران را نقطه آغاز خیزش بیداری اسلامی در نیمه دوم قرن بیستم دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی آغاز دوباره ظهور اسلام با رویکرد سیاسی برای جهان اسلام بوده است.

وی با بیان اینکه پیروزی برجسته‌ترین حرکت اسلامی در این دوره، دیگر حرکت‌های اسلامی در جهان اسلام را نیز به تکاپو واداشته است، افزود: میزان تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر جوامع اسلامی امری انکارناپذیر است.

این مسئول به اوضاع خاص هر منطقه و نیز قرابت‌های فکری، فرهنگی و جغرافیایی آن اشاره کرد و گفت: درجه تاثیرگذاری انقلاب در جوامع مختلف متفاوت بوده است.

استاد دانشگاه علمی ‌کاربردی گیلان با تصریح بر اینکه انقلاب اسلامی ایران تاثیر گسترده‌ای را در فرا مرزهای خود داشته است، ادامه داد: این تاثیرگذاری موجب شده تا انقلاب اسلامی به عنوان یک نیروی قابل محاسبه توسط دولت‌های خارجی و دولت‌های منطقه مورد توجه واقع شود.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به دلیل جذابیت شعارها، اهداف، روش‌ها، محتوا، نتایج و سابقه مشترک دینی و تاریخی و شرایط محیط منطقه و بین‌المللی، پدیده‌ای تاثیرگذار در جهان اسلام بوده است.

متقی‌طلب گسترش تظاهرات‌های عمومی علیه نظام‌های مستبد حاکم را یکی از تاثیرگذارترین الگوهای جوامع مختلف در منطقه از انقلاب اسلامی خواند و گفت: تلاش جامعه مسلمان ایران در سرنگونی دولت ضد دینی، تاثیر مثبتی بر دیگر کشورهای مسلمان منطقه داشته است.

وی یادآور شد: امروزه علاقه‌مندان و شیفتگان انقلاب اسلامی و حتی دشمنان و مخالفان انقلاب تردیدی ندارند که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سقوط رژیم دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی در سال 1357 نقطه عطف مهمی در تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی جهان اسلام و بشریت بوده است.

این استاد دانشگاه به وقوع تحولات پر شتابی که پس از انقلاب اسلامی در ایران رخ ‏داد اشاره کرد و یادآور شد: این تحولات تمام مسلمانان را به درجات متفاوتی متأثر از خود کرد به طوری که برخی کشورهای منطقه که پایه‏ های مشروعیت خود را متزلزل یافته بودند کوشیدند تا با راه ‏اندازی نمادهای دموکراسی، برای دوام خود مشروعیت دینی و مردمی دست و پا کنند.

وی افزود: ملت‏ های مسلمان نیز که سهمی در قدرت سیاسی نداشتند به این نتیجه رسیدند که باید در سرنوشت خود مشارکت کنند و از روند سلطه دولت‏های وابسته و مستبد بکاهند و این امر نشان می‏‌دهد که روند تحولات جهان اسلام پس از انقلاب اسلامی با سال‏های پیش از آن متفاوت شده و بیداری جهان اسلام با معنا و مفهوم جدیدتری تحقق یافته است.

انتهای پیام/84002/ت20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول