اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) مطرح کرد

جریان انحرافی سلفی مانع مهم وحدت جهان اسلام

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: جریان انحرافی سلفی‌گری که از سوی متفکران شیعه و اهل سنت مورد نفی قرار گرفته است می‌تواند مانعی مهم در ایجاد وحدت ملت‌های مسلمان باشد.

جریان انحرافی سلفی مانع مهم وحدت جهان اسلام

حجت‌الاسلام محمدجواد نوروزی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و اساسی که پس از آغاز انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) مطرح شد حفظ وحدت مسلمانان بود.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با هر جریانی که در صدد ضعف وحدت اسلامی باشد برخورد خواهد کرد ادامه داد: یکی از مشترکات اساسی بین مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت میلاد باسعادت پیامبر(ص) است که فاصله زمانی اختلاف در نقل روز ولادت حضرت محمد(ص) به عنوان هفته وحدت قلمداد شده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: وحدت اسلامی از نگاه عالمان اسلامی، امام خمینی(ره) و رهبران شیعه از جمله مرحوم آیت‌الله بروجردی در تاریخ معاصر و پس از مطرح شدن مسئله استعمار، اهمیت روز افزونی پیدا کرده که گرامیداشت هفته وحدت نماد این تفکر است.

نوروزی با اشاره به اینکه مولفه‌های وحدت در جامعه اسلامی را از دو دیدگاه ایجابی و سلبی می‌توان بررسی کرد گفت: در دیدگاه ایجابی، التزام به مشترکات امت اسلامی در حوزه اعتقادات اخلاقی و ارزشی و تأکید بر اشتراکات میان این حوزه‌ها شاخصه‌ای مهم بر حفظ وحدت میان مسلمانان است.

گروه‌های اسلامی به اختلافات میان خود رویکرد عقلانی داشته باشند

وی افزود: در مسئله وحدت جامعه اسلامی افتراقاتی به شکل طبیعی وجود دارد که هرکدام از گروه‌ها و فرق اسلامی باید با توجه به حضور دشمن مشترک نسبت به این اختلافات رویکرد عقلانی داشته باشند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت بیداری اسلامی در جهان ادامه داد: بررسی بیداری‌ ملت‌های اسلامی و تلاش آنان برای رهایی از حاکمیت ظالمان، عنصر وحدت در این جوامع را نشان می‌دهد اما دشمن در تلاش است تا با نفوذ در وحدت، شرایط موجود را به نفع خود تغییر دهد.

نوروزی خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام پس از شکست در برخوردهای سخت و فیزیکی با طرح جنگ نرم، در تلاش هستند تا با تاکید بر افتراقات میان گروه‌های مسلمان در کشورهای شمال آفریقا و غرب آسیا آتش جنگ داخلی را در بین امت اسلامی شعله‌ور کنند.

وی با بیان اینکه نخبه‌ها و خواص جامعه اسلامی باید بیش از گذشته از کدورت‌ها و اختلافات پرهیز داشته باشند گفت: فقدان بصیرت و آگاهی می‌تواند موجب اختلال در وحدت میان مسلمانان کشورهای اسلامی شود.  

جریان سلفی‌گری مانعی مهم در ایجاد وحدت میان مسلمانان است

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: جریان انحرافی سلفی‌گری که از سوی متفکران شیعه و اهل سنت مورد نفی قرار گرفته است می‌تواند مانعی مهم در ایجاد وحدت ملت‌های مسلمان باشد.

نوروزی با اشاره به اینکه دولت‌های استکباری و رژیم صهیونیستی در ایجاد تفرقه و حاکمیت بر امت‌های اسلامی می‌کوشند ادامه داد: حاکمان سیاسی برخی از کشورهای اسلامی با مداخله بی‌جا و ناحق در امور تعدادی از کشورهای مسلمان در راستای اهداف دولت‌های استکباری گام بر می‌دارند. 

راهبرد وحدت تمسک به سیره پیامبر(ص) است

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای وحدت در امت اسلامی تمسک به سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است زیرا روش زندگی و حکومت آن‌ها حاکی از این است که اختلافات داخلی در هیچ زمانی موجب دامن زدن به تشتت‌ها نشده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه رهبران اهل سنت از محضر امام صادق(ع) استفاده‌های علمی داشتند گفت: امیرالمومنین(ع) با وجود دیدگاه بلند شیعه در مسئله امامت برای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی با خلفا همکاری داشت.

نوروزی افزود: امروزه باید با الگو گرفتن از سیره و روش اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) موجب بروز مسائل اختلافی و تفرقه نشویم زیرا دشمنان اسلام از این موقعیت در راستای منافع خود سود خواهند برد.

انتهای پیام/2258/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول