اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلایه‌های صائم کاشانی در گفتگو با فارس:

رسانه ملی شاعران را به اندازه فوتبالیست‌ها حمایت کند

خبرگزاری فارس: شاعر برجسته آئینی کشور گفت: واژه فوتبال و فوتبالیست آنچنان رسانه ملی را فراگرفته که گویا حتی یادی از شاعران در آن جایی ندارد.

رسانه ملی شاعران را به اندازه فوتبالیست‌ها حمایت کند

سید علی اصغر صائم کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: تعدادی از شاعران معاصر هستند که چهره و اشعار آنها به صورت مکرر تکرار می‌شود و گویا اینکه ایران اسلامی به غیر از این چند نفر دیگر شاعر و نویسنده و ادیب ندارد.

وی از میان شاعران کشور، شاعران کاشانی را گمنام‌تر از شعرای دیگر کشور دانست و گفت: این در حالی است که شاعران کاشان در تمامی زمینه‌ها و حوزه‌های جدی شعر مانند اشعار انقلاب، دفاع مقدس، آئینی و عاشورایی گوی سبقت را از دیگر شاعران معاصر کشور ربوده‌اند اما در اوج توانایی هیچ نامی از آنها نیست و این خود مهمترین استدلال بر انحصاری بودن شعر و ادب معاصر است.

رئیس انجمن ادبی سخن کاشان در ادامه از عدم توجه به شعرا و ادبای کشور توسط متولیان انتقاد کرد و گفت: بها و ارزشی که در کشور برای عرصه‌هایی مانند فوتبال و چهره‌هایی نظیر فوتبالیست‌ها قائل هستند، یک هزارم آن را برای ادیبان و شاعران قائل نیستند.

صائم کاشانی افزود: واژه فوتبال و فوتبالیست آنچنان رسانه ملی را فراگرفته که گویا حتی یادی از شاعران به خصوص گمنام کشور در آن جایی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش سپیده کاشانی در حوزه شعر معاصر پرداخت و گفت: سپیده کاشانی از کودکی با مطالعه دیوان حافظ بر معلومات ادبی و عرفانی وی افزوده شد و همین علاقه‌مندی وی به حافظ آن هم از دوران کودکی نمایانگر ذوق خدادادی او بود.

وی افزود: سپیده کاشانی قبل از انقلاب هم به عنوان شاعری آزاده ‌اندیش، محجبه و عفیف و با ایمان شناخته شده بود و با مسائل دینی و قرآنی که آنها را در خانه پدری فراگرفت بیگانه نبود.

این شاعر برجسته آئینی کشور یادآور شد: با پیروزی انقلاب اسلامی او نیز به دریای خروشان و بی‌کران امت اسلامی پیوست و در بزرگداشت انقلاب و پیروزی ملت ایران اشعاری را سرود که این سروده‌ها به لحاظ ساختار و محتوا در اوج انسجام و استحکام بود.

به گفته وی، با آغاز جنگ تحمیلی سپیده کاشانی به طور مکرر به جبهه‌ها عازم شد و از نزدیک با رزمندگان اسلام دیدار داشت و در این زمینه نیز سروده‌های او در حوزه دفاع مقدس قابل تأمل و حائز اهمیت است.

صائم کاشانی با اشاره به اینکه سبک شعر سپیده کاشانی سبک عراقی بود و به سرودن اشعار نیمایی نیز مبادرت می‌ورزید ابراز داشت: کتاب شعر سپیده کاشانی در سال 52 با عنوان «پروانه‌های شب» به چاپ رسید و در ادامه سه کتاب«هزار دامن گل سرخ»،«سخن آشنا» و «آنان که بقا را در بلا دیدند»نیز منتشر شد.

وی از «به خون گر کشی خاک من، دشمن من/ بجوشد گل اندر گل از گلشن من» و همچنین «من ایرانی‌ام آرمانم شهادت...»به عنوان معروف‌ترین و ماندگارترین سروده‌های سپیده کاشانی نام برد. 

انتهای پیام/2406/ج40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول