اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نمایش مستند «نجف دریا بندری، یک دور تمام »

هوشیاری منثور در تقابل با خلصه شعر

خبرگزاری فارس: فیلم مستند «نجف دریا بندری، یک دور تمام» به کارگردانی شمیم مستقیمی در دوازدهمین جلسه از برنامه‌های به تماشای مستند در سینما مهتاب قزوین به نمایش درآمد.

هوشیاری منثور در تقابل با خلصه شعر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فیلم مستند «نجف دریا بندری، یک دور تمام» به کارگردانی شمیم مستقیمی در دوازدهمین جلسه از برنامه‌های «به تماشای مستند» در سینما مهتاب قزوین به نمایش درآمد.

در این جلسه پس از نمایش فیلم، نشست پرسش و پاسخ با حضور شمیم مستقیمی کارگردان این فیلم و ابوالفضل سروش مهر، مجری کار‌شناس برگزار شد.

در ابتدای نشست، مستقیمی دلیل شکل‌گیری پروژه و اینکه چرا به سراغ نجف دریا بندری رفته را شیفتگی خیلی زیاد به کار این نویسنده به خصوص نثر وی عنوان کرد و افزود: خیلی دوست داشتم این شیفتگی به دریا بندری و فضای نوشتاری وی را در مدیوم فیلم امتحان کنم، بعد از کتاب مستطاب آشپزی بود که متوجه شدم دریا بندری بر روی کارهای کوتاه همینگونه کار می‌کند و در دفتر نشر کارنامه با وی قرار گذاشتم و گفتم که دوست دارم اینچنین کاری رو انجام بدهم و دریا بندری پذیرفت.

وی در ادامه به شروع پروژه اشاره کرد و افزود: کار سخت‌تر از آنی بود که فکر می‌کردم، زیرا عملا در روزهای فیلمبرداری فشار بیماری نجف در دوره‌ خوبی نبود و درست بعد از پایان آخرین جلسه فیلمبرداری، دریا بندری سکته‌ دومی کرد و دیگر قابل دسترس نبود، ضمن اینکه در دوره حاد شدن بیماری خانم راستکار هم بود و به خاطر همه‌ این دلایل ما امکان فیلمبرداری برنامه‌ریزی شده نداشتیم و فیلمبرداری کار، پروسه‌ طولانی شد.

شمیم مستقیمی انتخاب وجه مترجم بودن دریا بندری در فیلم را آگاهانه عنوان کرد و گفت: اگر هم می‌شد بنا نداشتم که خیلی به زندگی خصوصی وی نزدیک بشویم و اساسا این کار فیلمی است درباره ترجمه و نثر، یعنی این فیلم را می‌توان در تقابل زبان شعر در زبان نثر جست‌وجو کرد و به نظرم این بزرگ‌ترین خصوصیت خود دریا بندری هم هست، اینکه در تمام کارهای او اعم از مقالات، نوشته‌ها و ترجمه‌هاش شما با نثری روبه‌رو می‌شوید که از ابعاد شاعرانه خالیست، به این معنا که نثری بدون خر مهره و زیورآلات است، نثری که هیچ آرایشی ندارد و دلش می‌خواهد هوشیاری نثر را در برابر حالت شعر حفظ کنه و خیلی روشن و شفاف باشد.

کارگردان مستند نجف دریا بندری، یک دور تمام مهمترین دستاورد این فیلم را ارائه تصویری از چهره یک نویسنده ماندگار و کلاسیک بدون مرثیه سرایی درباره آن عنوان کرد و افزود: این فیلم رسیدن به زبانی که اندوهگین و در خود فرورفته باشد، نیست.

در انتهای این نشست مستقیمی در پاسخ سئوال مخاطبان که این فیلم را فیلم کاملی راجع به نجف دریابندی ندانستند اینگونه پاسخ داد که؛ مخاطب این فیلم باید اطلاعاتی راجع به دریا بندری داشته باشد و قرار نیست با دیدن این فیلم تصویر کاملی از نجف به مخاطب داده بشود، شاید فیلم‌هایی ساخته شود که این مسئولیت را بر عهده بگیرد اما هدف من در این فیلم این نبود، در واقع سعی من بر این بود که با درهم فشرده کردن یک تعداد باکس موضوعی، مثل موضوع جنوب، ادبیات کلاسیک، محمد قاضی و.. در کنار هم، زندگی و روحیه نجف دریا بندری را نشان بدهم.

برنامه  «به تماشای مستند» با همت «سایت رای بن مستند» و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر قزوین هر هفته در سینما مهتاب قزوین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2667/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول