اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام حسینی:

مسجد سید زنجان مهد عارفان بزرگی است

خبرگزاری فارس: عالم برجسته زنجانی با اشاره به ویژگی‏های وقفی مسجد جامع زنجان گفت: مسجد سید زنجان عارفان بزرگی تربیت کرده است.

مسجد سید زنجان مهد عارفان بزرگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام سید محمد حسینی بعدازظهر امروز در همایش دانش‏آموزی با عنوان وقف، اظهار داشت: مسجد سید زنجان که مدرسه علمیه نیز بوده است قبل و بعد از دوران مشروطیت در زنجان عالمان و بزرگان بسیاری را پرورش داده است.

وی با بیان اینکه اعمال وقفی مسجد سید زنجان در طول تاریخ آن همواره وجود داشته است، افزود: مسجد سید محل تربیت و مکان آموزشی بوده که در طول زمان موجبات ارتقای علمی و دینی شهر شده است که نشان از ابعاد وقفی آن است.

* پدر بزرگوار حجت‌الاسلام فاضل لنکرانی در مسجد سید تحصیل کرده است

امام جماعت مسجد جامع زنجان به افراد سر‏شناس که در مسجد سید تحصیل و حضور یافته‏اند اشاره کرد و یادآور شد: پدر بزرگوار حجت‌الاسلام فاضل لنکرانی در مسجد سید تحصیل کرده است.

وی ادامه داد: حاج سید یونس اردبیلی از جمله فقها و عالمانی بوده است که از فعالیت‏های علمی و فقهی مسجد جامع زنجان بهره برده است.

حجت‏الاسلام حسینی با بیان اینکه افراد بسیاری قبل از مشروطیت نیز از خدمات علمی مسجد سید زنجان استفاده کرده‏اند، افزود: قبل از مشروطیت حاج ملا آقا دربندی از خدمات وقفی مسجد سید زنجان استفاده ‏کرده است.

امام جماعت مسجد جامع زنجان از خدمات علمی و تحصیلی مسجد سید زنجان به عنوان خدمات وقفی در اسلام یاد کرد و ادامه داد: همه افرادی که از این خدمات استفاده کرده‏اند در واقع از وقوف مسجد جامع شهر زنجان بهره برده‏اند.

*برپایی نماز جماعت در مسجد سید وقفی بزرگ و ماندگار در اسلام

وی برپایی نماز جماعت در طول حیات مسجد جامع زنجان را عملی خیر و وقفی دینی عنوان کرد و اظهار داشت: برپایی دائم نماز جماعت و حضور مردم شهر برای برپایی اجتماعات مذهبی وقفی بزرگ و ماندگار در اسلام است.

حجت‏الاسلام حسینی به دو تن از چهره‏های شاخص زنجانی که در مسجد و مدرسه سید زنجان تحصیل و رشد کرده‏اند اشاره کرد و گفت: شخصیت‏های زنجانی بسیاری در مسجد جامع شهر زنجان رشد و نمو کرده‏اند.

امام جماعت مسجد جامع زنجان اضافه کرد: مرحوم رضا روزبه و شازده عبدالمجید میرزا دو تن از چهره‏های دینی و علمی زنجان هستند که در مسجد سید زنجان تحصیل کرده‏اند.

* میرزا از خاندان قاجار بود که دارای فضیلت‏های معنوی و اخلاقی بسیاری بود

وی به ویژگی‌های علمی و شخصیتی شازده عبدالمجید میرزا اشاره کرد و اظهار داشت: میرزا از خاندان قاجار بود که دارای فضیلت‏های معنوی و اخلاقی بسیاری بود.

حجت‏الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: عبدالمجید میرزا فیلسوف و ریاضیدان عالمی بود که فضیلت دینی و مذهبی بالایی در زمان خود داشت.

* بسیاری از شاگردان مرحوم رضا روزبه نمی‏دانند او زنجانی است

امام جماعت مسجد جامع زنجان با بیان اینکه بسیاری از شاگردان مرحوم رضا روزبه نمی‏دانند او زنجانی است، افزود: روزبه ریاضی‏دان و فیلسوف عالمی بود که در بین شخصیت‏های زنجانی جایگاه با ارزشی دارد.

وی ویژگی‏های دینی و مذهبی رضا روزبه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: توانایی علمی و دینی او قابل توجه بوده است.

* وقف یعنی صدقه و این یعنی پرورش فکر و ایده

حجت‏الاسلام حسینی به اهمیت وقف در اسلام اشاره کرد و ادامه داد: وقف یعنی صدقه و این یعنی پرورش فکر و ایده که نمونه آن مسجد سید است.

* گسترش وقف یعنی گسترش عمل خیر در جامعه

امام جماعت مسجد جامع زنجان، گسترش فرهنگ وقف را مورد توجه قرار داد و افزود: گسترش وقف یعنی گسترش عمل خیر در جامعه که امری خداپسندانه است.

وی احیای وقف در جامعه را موجب گسترش خیر و برکت دانست و یادآور شد: عمل وقف در جامعه باید بیش از بیش گسترش یابد و ابعاد مختلف آن بازگو شود.

حجت‏الاسلام حسینی منافع وقف در جامعه را طولانی مدت دانست و اظهار داشت: وقف در طول تاریخ با خود اعمال خیر و برکات معنوی و مادی بسیاری داشته است.

انتهای پیام/73002/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول