اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد

مسجد سفید مراغه در پایان راه مرمت

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از اتمام 80 درصد عملیات مرمتی مسجد سفید شهرستان مراغه خبر داد.

مسجد سفید مراغه در پایان راه مرمت

به گزارش خبرگزاری فارس  از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از چند طرح مرمتی اظهار داشت: با اتمام بخش عمده‌ای از مرمت این مسجد، جزئیات و اقدامات پایانی بازسازی باقی مانده است.

وی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در مسجد سفید خاطرنشان کرد: تخریب بخش‌های الحاقی، ساخت فضای کفش کنی، سرویس‌های بهداشتی و آبدارخانه، همسطح‌سازی و حذف شمع‌های بتنی، خاکبرداری بخش داخلی مسجد، بندکشی، ترمیم آجرهای فرسوده، نماکاری و بازسازی ورودی از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد به شمار می‌رود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: سفیدکاری داخل مسجد، مرمت دو ستون چوبی و تعویض در و پنجره‌ها دیگر اقدامات مرمتی در حال اجرا در مسجد سفید مراغه به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اعتبار اختصاص یافته برای مرمت این مسجد را بالغ بر 600 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: تاریخ بنای مسجد سفید مراغه با توجه به کتیبه سنگی مرمری بالای درب ورودی مسجد متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است.

محمدی، مسجد سفید مراغه را از نظر معماری یکی از زیباترین مساجد تاریخی مراغه و آذربایجان‌شرقی عنوان کرد و افزود: این مسجد به صورت سقف چوبی و با دیوارهای خشتی بنا شده که سقف آن با طرح‌های گل و بوته تزئین شده است.

وی با بیان اینکه نمای مسجد سفید مراغه با آجر و به سبک حصیری تزئین یافته است، گفت: وجود سه کتیبه سنگی، استفاده از رنگ‌های طبیعی در رنگ‌آمیزی تزئینات و داشتن سه ستون چوبی مقرنس کاری شده از ویژگی‌های این مسجد تاریخی است.

محمدی با اشاره به تزئینات به کار رفته در این بنا اظهار داشت: سرستون‌ها و شاه‌تیرها، تیرها و پرده‌های چوبی این مسجد همگی دارای انواع طرح‌های اسلیمی و ختایی با آبرنگ هستند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی، وسعت مسجد سفید مراغه را 100 مترمربع اعلام کرد و یادآور شد: این بنا به شماره 9185 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول