اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان خبر داد

مرمت مسجد تاریخی قلعه اسلام‌آباد بافت

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: مسجد تاریخی قلعه اسلام‌آباد بافت که طی گذشت سالیان طولانی دچار صدماتی شده بود، مرمت و بازسازی شد.

مرمت مسجد تاریخی قلعه اسلام‌آباد بافت

حسین شمس‌الدینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: قلعه اسلام‌آباد که در دهستان دشتاب و در فاصله حدود 40 کیلومتری جنوب بافت واقع شده از بخش‌های مختلفی شامل قلعه و مقر حکومتی، مسجد، مدرسه، کارگاه رنگرزی، حمام و مدرسه تشکیل شده است.

وی افزود: از مهم‌ترین قسمت‌های قلعه اسلام‌آباد مجموعه مسجد است که قدمت آن با توجه به شواهد و نوع معماری به دوره صفوی باز می‌گردد.

شمس‌الدینی با اشاره به اینکه این مسجد شامل شبستانی در ضلع غربی و صحنی در ضلع شرقی است، گفت: اطراف صحن این مسجد توسط رواق‌هایی محصور شده است و در ساخت این بنا از مصالحی همچون آجر، خشت خام و ملات گچ، ملات گل و کاهگل استفاده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت نوع معماری مسجد، این اداره درصدد مرمت و ساماندهی آن برآمد که پس از مطالعات آسیب‌شناسی  فاز اول مرمت این مسجد تاریخی در پاییز سال جاری پایان یافت.

شمس‌الدینی افزود: طی عملیات مرمتی فوق اقداماتی نظیر آواربرداری، پی‌گردی و خواناسازی خطوط معماری، بازسازی دیوارها و ستون‌های فروریخته، اجرای مجدد سقف‌های گنبدی شبستان، احیاء و بازسازی رواق‌ها انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفت به نحوی که با وجود نیمه‌کار بودن عملیات بازسازی، مردم روستای اسلام‌آباد در ایام محرم اقدام به برگزاری مراسم عزاداری و روضه‌خوانی در این مسجد کردند.

وی بیان کرد: امیدوارم با اختصاص و تأمین اعتبار مورد نیاز و تداوم عملیات مرمت این بنای تاریخی به یکی از مساجد فعال و زیبای منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/2446/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول