اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف سنندج:

دو قطعه زمین برای احداث مسجد در سنندج وقف شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج گفت: دو قطعه زمین به ارزش بیش از یک‌ میلیارد ریال امسال از سوی دو واقف خیراندیش برای احداث مساجد وقف شد.

دو قطعه زمین برای احداث مسجد در سنندج وقف شد

جهاندار امجدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: وقف اصطلاحی دال بر حفظ و نگهداری اصل مال و به کارگیری منفعت آن در امور خیریه و کارهای بشردوستانه در مسیر اجرای نیت واقف به طور مستمر و مداوم است.

وی تصریح کرد: پس از وقف مال از مالکیت واقف خارج شده و غیرقابل فروش نیز می‌شود و صرف درآمد موقوفه هم خارج از نیت واقفین شرعی و قانونی جایز نیست.

وی بیان داشت: در شهرستان سنندج املاک زیادی توسط واقفان خیزاندیش در راه رضای خدا و به منظور رفع نیازهای مستمندان وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج ادامه داد: وقف زمین برای احداث مسجد و دفن اموات، وقف برای تعمیر و نگهداری و تامین مایحتاج ضروری مساجد، حقوق ائمه، خدام، مدرسین و طلاب علوم دینی، کمک به ایتام و بیماران بی‌بضاعت، کمک به فقرا و نیازمندان از جمله امور وقفی در این شهرستان است.

امجدیان خاطرنشان کرد: اکثر مساجد این شهرستان دارای موقوفاتی است که اغلب مایحتاج مساجد از درآمد این موقوفات تامین می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج تعداد موقوفات و بقاع متبرکه سنندج را 304 موقوفه و 14 بقعه متبرکه ذکر کرد و اظهار داشت: این تعداد موقوفه دارای 5 هزار و 680 رقبه است.

وی از دو وقف جدید در سال‌جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: قطعه زمینی به ارزش 750 میلیون ریال از سوی محمد صدیق صیدی و قطعه زمین دیگری هم به ارزش 500 میلیون ریال از طرف اسماعیل ناصری برای ساخت مسجد در سال جاری وقف شده است. 

*اختصاص 5.9 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مساجد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سنندج گفت: از محل اعتبارات دولتی در سال گذشته 5 میلیارد و 968 میلیون ریال برای کمک به ساخت مساجد اختصاص پیدا کرد، اما امسال هیچ اعتباری برای این امر اختصاص پیدا نکرده است.

امجدیان به اقدامات انجام شده اداره اوقاف سنندج در 9 ماهه امسال اشاره کرد و گفت: تنظیم 866 سند اجاره، 45 رأی اخذ شده از مراجع قضایی له موقوفه و برگزاری 2 مسابقه اذان، ابتهال و تواشیح از جمله اقدامات انجام شده است. 

*تربیت 1200 حافظ قرآن

وی تربیت یک ‌هزار و 210 حافظ قرآن کریم، بیمه‌کردن 143 نفر از خادمین مساجد، انتخاب 300 هیئت امنا برای مساجد را از دیگر اقدامات انجام شده در 9 ماهه امسال ذکر کرد.

امجدیان عنوان کرد: بر اساس نیت واقفین خیراندیش بیش از یک‌میلیارد و 595 میلیون ریال برای مایحتاج و هزینه‌های ضروری مساجد و 642 میلیون و 169 هزار ریال هم برای حقوق امامان جماعت مساجد هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سنندج ادامه داد: 195 میلیون و 488 هزار ریال از محل اجرای نیت واقفین برای کمک به طلاب و مدرسین علوم دینی،26 میلیون و 300 هزار ریال برای کمک به فقرا، 20 میلیون ریال برای کمک به سرای سالمندان، 15 میلیون و 660 هزار ریال برای کمک به اماکن مذهبی اقلیت‌های دینی و بیش از یک‌میلیارد و 519 میلیون ریال برای تعمیرات و حفظ عین موقوفات هزینه شده است.

گفتنی است، شهرستان سنندج دارای 285 مسجد و حسینیه، پنج تکیه،دو مکان مذهبی اقلیت‌های دینی است.

انتهای پیام/79003/ح30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول