اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محمدی خبر داد

ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» 41 مسجد تبریز

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در شهر تبریز خبر داد.

ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» 41 مسجد تبریز

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در شهر تبریز، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی استان، اظهارکرد: برخی از عزاداران  حسینی در روز تاسوعا با حضور در 41 مسجد شهر تبریز، 41 شمع روشن می‌کند.

وی افزود: بنا بر روایتی که امام حسین(ع) و یارانش از مکه تا کربلا در 41 منزل اتراق‌ می‌کنند، عزاداران شهر تبریز در روز تاسوعا مراسم پخش و روشن کردن 41 شمع در 41 مسجد شهر را برپا می‌کنند.

محمدی زمان اجرای این آیین عزاداری مذهبی را بعد از اذان ظهر تاسوعا عنوان کرد و گفت: افرادی که نذرشان برآورد شده، پای پیاده با روشن کردن شمع در مساجد این نذر را ادا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این مراسم که از ظهر روز تاسوعا تا پاسی از شب ادامه می‌یابد، مردم عزادار تبریز به صورت گروهی و در قالب دسته‌های عزاداری از یک مسجد به مسجد دیگر و از محله‌ای به محله دیگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تبریز را خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی در کشور خواند.

محمدی یادآور شد: بر همین اساس مراسم ماه محرم در این شهر سرشار از نشانه‌ها و نمادهاست که آیین «شمع گردانی» نیز یکی از زیباترین این آیین‌های تجلی یافته به شمار می‌رود.

وی آیین‌های دینی، مذهبی و اجتماعی نظیر عزاداری را گره خورده با فرهنگ و باورهای مردم دانست و تصریح کرد: این آیین‌ها همواره در جامعه رشد خواهد یافت همچنان که عزاداری امام حسین (ع) و واقعه کربلا با گذشت بیش از یک هزار سال هنوز هم زنده بوده و هر سال پر شورتر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/60002/ر30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول