اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی:

نظام سلامت کشور به نیروهای بهداشتی اهمیت نمی‌دهد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی گفت: نظام فعلی سلامت کشور به نیروهای بهداشتی اهمیت نمی‌دهد.

نظام سلامت کشور به نیروهای بهداشتی اهمیت نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمد مقضی ظهر امروز در نشست خبری هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی که در سالن کنفرانس حوزه ریاست دانشکده بهداشت برگزار شد اظهار کرد: سلامت تنها داشتن سلامت جسمی نیست.

وی تصریح کرد: در تعریف سلامت، سلامت کامل جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی مدنظر است به عبارت دیگر تنها بیمار نبودن نشانه سلامت کامل نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی در ارتباط با اصالت اصلی رشته‌های بهداشتی خاطر نشان کرد: اصالت اصلی این رشته‌ها پیشگیری از بیماری است به عبارت دیگر کارشناسان بهداشت وظیفه دارند که از بیمار شدن افراد پیشگیری کنند.

مقضی با بیان اینکه پیشگیری 3 سطح متفاوت دارد بیان کرد: سطح اول پیشگیری کم شدن میزان ابتلای به بیماری، سطح دوم آن تشخیص زودرس بیماری و سطح سوم آن پیشگیری از ابتلا به عوارض مختلف بیماری‌ها است.

وی ادامه داد: تمامی وظیفه نیروهای بهداشتی در سطح یک پیشگیری خلاصه می‌شود که در معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی با توضیح سیستم بهداشت کشور تاکید کرد: نقش نیروهای بهداشتی از روستاهای کوچک کشور تا شهرهای بزرگ دیده می‌شود و از خرد تا بزرگ نظام بهداشتی با کارشناسان بهداشتی در ارتباط هستند.

مقضی با بیان اینکه رشته‌ بهداشت شاخه‌های مختلف زیادی دارد متذکر شد: مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت خانواده، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت دهان و دندان از جمله شاخه‌های این رشته تحصیلی است.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه نظام سلامت ما در حال حاضر نظام درمان محور است یادآور شد: این نظام نظامی پزشک سالار بوده و به نیروهای بهداشتی اهمیتی نمی‌دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی ادامه داد: در پزشک خانواده نیز برای پزشکان، پرستاران و ماماها جایگاهی در نظر گرفته شده است ولی برای نیروهای بهداشتی جایگاهی در نظر گرفته نشده است.

مقضی در ارتباط با اقداماتی که در نظام بهداشت و درمان کشور توسط نیروهای بهداشت انجام می‌شود خاطر نشان کرد: برخی از این اقدامات شامل آموزش بهداشت و سالم زیستن، مراقبت مادران و زنان باردار و انجام مراقبت‌های لازم در آنان است.

وی ادامه داد: همچنین انجام مراقبت‌های نوزادان و کودکان و انجام طرح‌های مربوط به واکسیناسیون، مراقبت سلامتی سالمندان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار، کنترل و پایش میزان بیماری‌ها، بیماریابی و تشخیص اولیه و به دست آوردن الگوی توزیع نیز از وظایفی است که بر عهده نیروهای بهداشتی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت خراسان‌رضوی افزود: علاوه بر اینها کنترل مسائل مربوط به بهداشت محیط، بهداشت آب و مسائل مربوط به فاضلاب، نظارت بر کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و بحث طبیعی سازی آن‌ها را انجام می‌دهند.

مقضی تاکید کرد: به عبارت دیگر حیطه سلامت وابستگی‌های زیادی به نیروهای بهداشتی دارد ولی با این حال در جامعه شناخت کمتری نسبت به این نیروها وجود دارد.

انتهای پیام/70010/ر20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول