اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هدف روزآمد کردن اطلاعات سلامت دانش‌آموزان

طرح مدارس مروج سلامت در 14 مدرسه دَیر اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دَیر از اجرای طرح مدارس مروج سلامت در 14 مدرسه شهرستان دیر خبر داد.

طرح مدارس مروج سلامت در 14 مدرسه دَیر اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از دیر، حوا کاظمی در جمع خبرنگاران گفت: طرح مدارس مروج سلامت به‌عنوان یک برنامه ملی با هدف روزآمد کردن اطلاعات سلامت دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس است.

مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با قدردانی از مسئولان اداره آموزش و پرورش شهرستان دیر و مدیران مدارسی که در این طرح شرکت کرده‌اند، ادامه داد: امسال از مجموعه مدارس ابتدایی و راهنمایی تحت پوشش آموزش و پرورش دیر، 14 مدرسه در این طرح شرکت کرده‌اند و مدارس تحت پوشش آموزش و پرورش منطقه بردخون علی‌رغم درخواست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر متأسفانه در این طرح شرکت ندارند.

وی در خصوص نحوه اجرای این طرح عنوان کرد: در این طرح، سعی بر آن است که مدارسی را انتخاب کنیم که مشکلات کمی دارند و بتوانند الگو باشند و همچنین مدارسی را مشمول این طرح می‌کنیم که مشکلات زیادی داشته و به موجب این طرح بتوانند ساماندهی شوند.

مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر ادامه داد: در این طرح، جنبه‌های مختلف سلامتی دانش‌آموزان از قبیل محیط مدرسه، والدین و مربیان، سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی و معنوی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و طی ممیزی‌هایی که انجام می‌شود، مشکلات شناسایی و برای رفع آن به مدیران اطلاع‌رسانی می‌شود.

شیوه‌های ممیزی و امتیازدهی در طرح مدارس مروج سلامت

کاظمی با بیان این‌که ممیزی در دو مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: ممیزی داخلی توسط مدیر مدرسه و ممیزی خارجی توسط مراکز بهداشتی درمانی در دو مرحله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از نخستین ممیزی خارجی، مدارس فرصت دارند تا برای رفع مشکلات اقدام کنند و پس از آن ممیزی نهایی انجام می‌شود که پس از کسب امتیاز لازم که حداقل 55 امتیاز و حداکثر 100 امتیاز است مدارس، واجد کسب نشان ستاره از یک تا پنج می‌شوند و مدارسی که پنج ستاره دریافت کنند، نشانه این است که همه اقدامات را انجام داده‌اند.

کاظمی به نقش دانش‌آموزان در این طرح اشاره کرد و گفت: هر دانش‌آموز نماینده یک خانواده در مدرسه است و طی این طرح، سلامت از طریق مدرسه به خانواده منتقل می‌شود.

این مقام مسئول در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر تأکید کرد: این طرح موجب می‌شود دانش‌آموزان و خانواده‌ها با یادگیری راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها، رفتارهای پرخطر و استفاده از مواد غذایی مناسب، زندگی سالم‌تری داشته باشند.

طرح مدارس مروج سلامت موجب بالا رفتن عزت نفس می‌شود

به گفته وی طرح مدارس مروج سلامت موجب بالا بردن اعتماد به نفس، عزت نفس، افزایش مهارت‌های ارتباطی، توانمندسازی دانش‌آموزان، تشویق دانش‌آموزان به مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و ارتقای سلامت بهداشتی آن‌ها می‌شود.

کاظمی ادامه داد: وقتی که دانش‌آموزان نکات مرتبط با سلامت را به خوبی یاد بگیرند این امر می‌تواند در زمینه فرهنگ خود مراقبتی، توانمندسازی، روابط اجتماعی و در نهایت پیشرفت تحصیلی آن‌ها مؤثر باشد.

وی با بیان این‌که این طرح به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است، افزود: با مشارکت فعالانه اولیاء، مربیان و دانش‌آموزان و با رویکرد توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه مراقبت از فرهنگ خود مراقبتی و آموزش همسالان و همسانان منجر به افزایش ظرفیت‌ها و توانمندسازی مردم در مورد سالم زندگی کردن، سالم کار کردن و آموزش با کیفیت می‌شود.

مسئول واحد بهداشت مدارس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر ابراز امیدواری کرد: با توجه به چشم‌انداز مثبت این طرح که دستیابی به سلامت دانش‌آموزان، والدین و آموزگاران در تمامی ابعاد است همه مدارس موجود در شهرستان دیر به عنوان مدارس مروج سلامت در این طرح فعال شوند.

انتهای‌پیام/66003/م30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول