اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول کانون مداحان آبادان:

مطالعه صحیح تاریخ اسلام از انحراف در مداحی جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: مسئول کانون مداحان آبادان گفت: مطالعه صحیح تاریخ اسلام توسط مداحان از ایجاد انحراف در کار مداحی جلوگیری می‌کند.

مطالعه صحیح تاریخ اسلام از انحراف در مداحی جلوگیری می‌کند

محمد بدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس در آبادان اظهار داشت: مداحان در شهرستان آبادان به سه دسته فارسی‌خوان، سنتی‌خوان و عرب زبان تقسیم می‌شود.

وی افزود: مداحان برای جلوگیری از ایجاد انحرافات در متن، آهنگ، صوت و ریتم مداحی باید از نوع و قالبی در اشعار خود استفاده کرده که مناسب با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی جامعه باشد.

مسئول کانون مداحان شهرستان آبادان ادامه داد: بسیاری از مداحان با تقلید از مداحان معروف کشوری راه خود را در این حیطه انتخاب کرده و با ادامه این روند برای کار خود راه مناسبی را پیدا می‌کنند.

وی در همین زمینه عنوان کرد: بسیاری دیگر از مداحان با استفاده از کتاب‌های معروف اشعار متناسب را انتخاب کرده و با محتواسازی مناسب این اشعار را به سمت آهنگ و ریتم درست هدایت می‌کنند.

بدری با اشاره به ایجاد بعضی از انحرافات در این زمینه گفت: مداحان اهل‌بیت (ع) با مطالعه صحیح تاریخ اسلام و تاریخ کشور از ایجاد انحراف در صوت، بیان، متن اشعار و سوگ‌نامه‌ها جلوگیری می‌کنند.

وی با تأکید بر مطالعه هر چه بیشتر در این زمینه عنوان کرد: مداحان با شناخت بزرگان دینی و علمای معظم و با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری در ارائه کلام و اشعار خود نوعی روند صعودی را به سمت افزایش سطح آگاهی خود و جوانان مشتاق در این زمینه طی می‌کنند.

ظرفیت سنجی از لزومات کار مداحی است

مسئول کانون مداحان شهرستان آبادان در خصوص ظرفیت سنجی مستمع در مراسم عزاداری عنوان کرد: مداحان با توجه به ظرفیت مستمع زمان مداحی را انتخاب کرده و از زیاده‌روی در این زمینه خودداری کنند.

وی ادامه داد: مستمع برای شرکت در مراسم عزاداری از ظرفیت مشخصی برخوردار و مراسم باید به نحوی باشد که مستمع را خسته نکرده و نیاز او را برای شرکت در این مراسم برآورده کند.

برگزاری نخستین دوره کلاس‌های مداحی در آبادان

بدری افزود: به منظور بالا بردن سطح آگاهی مداحان شهرستان به خصوص مداحان جوان بعد از ماه صفر نخستین دوره کلاس‌های آموزش مداحی در شهرستان آبادان برگزار می‌شود.

وی در همین خصوص عنوان کرد: در این کلاس‌ها کتاب‌های معروف شعر در زمینه مداحی و دیگر منابع مهم از علمای معظم، همچنین تاریخ اسلام از آغاز تاکنون برای مداحان شهرستان آبادان تدریس می‌شود.

سی.دی مراسم مداحان آبادان به کانون مداحی شهرستان ارسال می‌شود

مسئول کانون مداحان شهرستان آبادان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص نظارت فعلی این کانون بر کار مداحان شهرستان برای جلوگیری از انحرافات گفت: در حال حاضر کانون مداحان با هماهنگی هیئت‌های مذهبی سراسر شهرستان سی.دی‌های مراسم مداحی هر یک از مداحان را دریافت کرده و با نظارت دقیق از انحرافات ممکن جلوگیری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مناسب نبودن مکان کانون مداحان شهرستان عنوان کرد: در حال حاضر مکان کانون مداحان مناسب نبوده و با رایزنی‌های انجام شده بین این کانون و سازمان تبلیغات، تغییراتی در این آینده برای این کانون حادث می‌شود.

ریتم بوشهری در مداحی آبادانی‌ها استفاده می‌شود

بدری با اشاره به آهنگ و ریتم اشعار مداحان شهرستان آبادان عنوان کرد: مداحان آبادانی در اجرای مراسم از دو نوع اشعار سنتی بومی بوشهر و غیر سنتی استفاده می‌کنند.

وی افزود: این مداحان با استفاده از اشعار سنتی، محتوا و آهنگ‌سازی کرده و با اشعار سنتی بوشهری مراسم بومی منطقه را هدایت می‌کنند.

مسئول کانون مداحان شهرستان آبادان در پایان گفت: استفاده از ظرفیت علما و آشنایی با راه‌های صحیح انتقال مفاهیم اسلامی و مذهبی مداحان را به سمت و سوی صحیح کار خود هدایت می‌کند.

انتهای‌پیام/72002/م20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول