اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کارگاه آموزش تخصصی مداحی آبیک مطرح شد

مداحی به اندازه یک منبر خوش‌بیان تأثیرگذار است

خبرگزاری فارس: مدرس ممتاز مداحی گفت: تحصیل معارف دینی از بایسته‌های فرهنگی مداحی است، به‌طوری که مداحی به اندازه یک منبر خوش‌بیان در جامعه تأثیرگذار است.

مداحی به اندازه یک منبر خوش‌بیان تأثیرگذار است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، ابراهیم غلام‌رضایی در کارگاه آموزش تخصصی مداحی شهرستان آبیک که در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی آبیک برگزار شد، اظهار داشت: مداحان باید علاوه بر تحصیل معارف دینی و آشنایی با زندگی ائمه اطهار (ع) با قواعد صرف و نحو ادبیات عرب در حد نیاز، ادبیات فارسی به‌ ویژه اوزان سبک‌ها آشنا بوده و با مطالعه اشعار مذهبی بهترین‌ها را برای ارائه به‌ مخاطبان انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مداحان باید برای قرائت بهترین اشعار از مقتل، متون صحیح و مستند و اشعار پرمحتوا استفاده کنند.

این مدرس مداحی خاطرنشان کرد: جامعه مداحان باید به خود افتخار کنند، چرا که به فرمایش مقام معظم رهبری می‌توانند به اندازه یک منبر خوش‌بیان در جامعه تأثیرگذار باشند.

غلام‌رضایی در خصوص تاریخچه عزاداری برای امام حسین (ع) بیان داشت: پیش از خلقت حضرت آدم، پس از خلقت حضرت آدم و پیش از تولد امام حسین (ع) عزاداری بر سیدالشهدا (ع) مطرح بود، به‌ طوری که پس از رانده شدن حضرت آدم از بهشت، خدا به جبرئیل دستور داد که نام پنج تن آل عبا را به حضرت آدم بیاموزد تا توبه‌اش پذیرفته شود و حضرت آدم هنگامی که نام امام حسین (ع) را بر زبان جاری ساخت، غمگین شد و فرمود «با شنیدن نام ایشان تمام غم‌های دنیا بر دلم نشست».

وی اضافه کرد: روضه حضرت رسول (ص)، گریه حضرت زهرا (س) پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین (ع) از زبان پدرشان و گریه حضرت علی (ع) از موضوعات عزاداری پس از تولد امام حسین (ع) و قبل از شهادت ایشان بوده است.

این مدرس مداحی تصریح کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند: پس از شهادت امام حسین (ع) دریاها به جوش می‌آمد و آسمان در حال کسوف و خسوف بود و تا 40 روز تمام فرشتگان بر امام حسین (ع) گریه می‌کردند.

غلام‌رضایی گفت: کسی که در مجلس سوگواری و عزاداری امام حسین (ع) شرکت کند، روحش از زنگارها و آلودگی‌ها پاک می‌شود، به شرطی که تکرار گناه صورت نگیرد.

وی با طرح این سئوال که چرا برخی از مداحان جوان و جاهل به مداحی‌های بی‌محتوا، بدون مقتل و بدون شعر می‌پردازند و حتی با سه ساعت مداحی اشکی از جوانی سرازیر نمی‌شود، متذکر شد: امام حسین (ع) امامی بود که تمام اولیا و انبیا با قداست از ایشان یاد می‌کردند.

این مدرس مداحی در پایان اذعان داشت: مداح باید با قرآن کریم عجین باشد تا از ابزار هنری خود بتواند مخاطبان زیادی را به مجالس و محافل عزاداری امام حسین (ع) سوق دهد.

انتهای پیام/77006/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول