اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گیلان خبرداد

انتشار 4 کتاب دو زبانه از قصه‌های بومی و محلی گیلان

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان از انتشار چهار کتاب دو زبانه از قصه‌های بومی و محلی این استان خبر داد.

انتشار 4 کتاب دو زبانه از قصه‌های بومی و محلی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسفندیار ضیایی در حاشیه مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای در گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کتاب‌های دو زبانه با هدف احیا و گسترش فرهنگ قصه‌گویی به زبان و گویش‌های گیلکی، تالشی، شرق گیلانی و غرب گیلانی منتشر می‌شوند، اظهار کرد: این کتاب‌ها به صورت زبان فارسی نیز چاپ می‌شوند تا مخاطبان غیر بومی گیلان بتوانند با قصه‌های شمال کشور آشنا شوند.

وی قصه و قصه‌گویی را بر تکوین شخصیت کودکان تاثیرگذار خواند و گفت: قصه به بزرگسالان نیز فرصت می‌دهد تا پا به پای کودکان به میدان تجربه‌های ادبی ورود کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه قصه‌گویی در میهن ما قدمتی دیرینه دارد، خاطرنشان کرد: قصه‌گویی با رشد و پیشرفت تکنولوژی و گسترش شهرنشینی کمرنگ شده است.

وی تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی همواره در کشور ما طبق اصول تربیتی و آموزه‌های دینی، بومی و محلی بوده و در قصه‌های ایرانی از قصه‌های قرآنی بسیار استفاده می‌شود.

ضیایی قصه‌گویی را یکی از فعالیت‌های اصلی کانون دانست و اذعان کرد: قصه‌گویی تقسیم تجربه بین قصه‌گو و شنونده است و کودکان به کسی که خوب قصه بگوید اعتماد می‌کنند و قصه‌گو با ایجاد ارتباط مناسب به خوبی می‌تواند به روش غیرمستقیم بر تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه یک قصه‌گوی ماهر با هنر خود و انتخاب قصه‌ تاثیرگذار می‌تواند مفاهیم دلخواه خود را به مخاطب القا کند، ادامه داد: برای شنیدن قصه بزرگسالان نیز در کنار کودکان خود می‌توانند در لطف و صفای آنها سهیم شوند.

به گفته معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، قصه‌گویان در این دوره با موضوع‌های آزاد، قصه‌های کهن برگرفته از کتاب‌های منطق الطیر، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه و قهرمانان ملی ایرانی و متون کهن با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی یادآور شد: گیلان میزبان یکی از چهار جشنواره‌ منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کشور بود که از 10 تا 12 دی ماه جاری در رشت برگزار شد.

*اعزام کاروان قصه‌گویی جشنواره منطقه‌ای به 2 مدرسه رشت

به گزارش فارس، اعزام کاروان قصه‌گویی جشنواره منطقه‌ای به دو مدرسه رشت با حضور برخی از قصه‌گویان استان‌های مهمان در جشنواره برای آشنایی کودکان و نوجوانان گیلانی با قصه‌های بومی و محلی دیگر استان‌های کشور نیز از دیگر بخش‌های شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در گیلان بود.

در این کاروان قصه‌گویی، قصه‌گویان استان‌های البرز، کردستان و لرستان در مدارس دخترانه و پسرانه شهر رشت قصه‌گویی کردند.

فرزانه بدرپور، هیوا ملکی و مژگان فرضی‌پورازاستان‌های البرز، کردستان و لرستان با لهجه‌های شیرین و پوشش محلی قصه‌های آرزوی فیل خاکستری (با ابزار)، خانه پر سر و صدا و چرا گربه‌ها موش می‌خورند، را برای دانش‌آموزان قصه‌گویی کردند.

کاروان شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه چهار کشور مورد استقبال کودکان، نوجوانان و اولیای مدارس قرار گرفت به طوری که خواستار حضور بیشتر کانون در مدارس شدند.

کاروان قصه‌گویی بالغ بر 500 دانش‌آموز دختر و پسر از مدارس شهید منوچهر صدیقی و فرشتگان در رشت را مورد پوشش قرار داد.

انتهای پیام/84002/ق30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول