اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری گیلان:

قصه‌گویی هنر بدون مرز است

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان گفت: قصه‌گویی هنر بدون مرز بوده و در احیای فرهنگ این مرز و بوم تاثیرگذار است.

قصه‌گویی هنر بدون مرز است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نقی علیزاده در شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در سالن سینمای کانون پرورش فکری این شهر با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اقلیم گیلان، اظهار کرد: گیلان را با نام دروازه تمدن ایران می‌شناسند زیرا در گذشته‌های دور آریایی‌ها از گیلان به ایران وارد شدند.

وی با بیان اینکه گیلان یکی از دروازه‌های تمدن جهان هست، افزود: پس از رنسانس در قرن 16 میلادی گیلان یکی از مراکز اتصال دهنده سرزمین‌های شرق به سرزمین‌های غرب بود.

این مسئول، گیلان را یکی از اصلی‌ترین پناهگاه‌های امن برای علویان و فرزندان و نوادگان آنها خواند و گفت: صفت مهمان‌نوازی از آن زمان به گیلان نسبت داده شد.

وی با بیان اینکه تشکیل حکومت‌هایی چون آل‌بویه در گیلان نیز به تاثیر از علویان بوده است، ادامه داد: شیخ زاهدی گیلانی مبنای فکری تشکیل حکومت شیعه نیز یکی از بزرگان گیلانی است.

علیزاده نهضت جنگل و مبارزه ضد استبدادی میرزا کوچک خان را یکی دیگر از ویژگی‌های گیلان، گفت: میرزا مانند نگینی برای گیلان است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز میرزا کوچک خان را یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی ایران در رشت خواندند و خاطرنشان کرد: امام راحل نیز در نخستین سفر خود به گیلان در پی دیدار میرزا کوچک خان بودند که در آن زمان میرزا به شهادت رسیده بود.

این مسئول، موقعیت جغرافیایی مطلوب و حاصلخیزی خاک گیلان را از برکات و سخاوتمندی خدای آسمان دانست و افزود: این امر موجب شده تا گیلانی‌ها از زمان خود جلوتر باشند.

وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی در گیلان، اذعان کرد: در واقع این جشنواره هفدهمین جشنواره‌ای است که در گیلان برگزار می‌شود زیرا ما یک سال جلوتر از دیگر استان‌ها این جشنواره را آغاز کردیم.

علیزاده قصه را هنر بدون مرز خواند و گفت: هنر، فرهنگ و ادب مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و درست از زمانی که انسان بوده قصه وجود داشته است.

وی ایران را خاستگاه مهم قصه‌گویی در جهان معرفی کرد و گفت: قصه‌ها ابتدا قبل از پیدایش خط به صورت سینه به سینه نقل می‌شدند و پس از پیدایش خط به صورت کتبی به ما رسیده‌اند و اکنون به صورت کتبی و شفاهی نزد ما است.

این مسئول تاکید کرد: نباید اجازه دهیم با پیشرفت تکنولوژی و تلویزیون قصه‌ها به دست فراموشی سپرده شوند زیرا احیای قصه‌ها در احیای فرهنگ و تکوین تربیت فرزندان این مرز و بوم تاثیر گذار هستند.

به گزارش فارس، در مراسم مذکور سرود ملی به صورت زنده اجرا شد و دانش‌آموزان دختر مدرسه هوشمند رشت نیز در این برنامه سرود «ای نام تو بهترین سرآغاز» را اجرا کردند.

طبخ نان کشتا (نان تنوری مخصوص گیلان)، قند سنتی با طعم زعفرانی در کنار استفاده از ظروف سفالی از دیگر بخش‌های برنامه پذیرایی از مهمانان این مراسم بود.

انتهای پیام/84002/ت30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول