اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون کانون پرورش فکری گیلان خبر داد

حضور 38 قصه‌گو در جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در گیلان

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گیلان از حضور 38 قصه‌گو در شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در استان خبر داد.

حضور 38 قصه‌گو در جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هنر باستانی قصه‌گویی شفاهی این ارزش را دارد که برای یادگیری آن تلاش شود زیرا برای گوینده و شنونده لذت‌آفرین است.

برانگیختن کودکان به قصه‌گویی آنها را به خواندن قصه‌های بیشتر وامی دارد و قصه‌گویی از روی میل و علاقه، تصویرهای ذهنی و تجسم فکری را جهت می‌دهد و به تخیل قصه‌گو و شنونده دامن می‌زند.

قصه و قصه‌گویی علاوه براینکه بر تکوین شخصیت کودکان تاثیرگذار است کمک می‌کند کودکان سنت ادبیات شفاهی را درک کنند و گذشته را بفهمند و این امر به بزرگسالان فرصت می‌دهد پای کودکان را به میدان تجربه‌های ادبی بکشانند بدون آنکه پایبند به کتاب باشند.

قصه‌گوها با استفاده از کنش‌ها و حرکت اندام‌ها، کودکان را در داستان درگیر می‌کنند و هنگامی که بزرگسالان قصه می‌گویند کودکان قصه را کار با ارزشی به شمار می‌آورند و تشویق می‌شوند که خود نیز قصه بگویند.

با توجه به برگزاری شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در گیلان به عنوان چهارمین منطقه در کشور، مصاحبه تفصیلی با «اسفندیار ضیایی» معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان و دبیر اجرایی جشنواره مذکور ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانیم:

*فارس: هدف از برگزاری شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در گیلان چیست؟

-جشنواره قصه‌گویی یک جشنواره منطقه‌ای است که در چهار منطقه کشور برگزار می‌شود که  یکی از این مناطق شامل گیلان، سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، خراسان رضوی، فارس و زنجان است که هر ساله استان‌های شرکت کننده در هر منطقه به انتخاب تهران میزبانی جشنواره در منطقه خودشان را به‌عهده می‌گیرند و از آنجا که گیلان تجربه میزبانی در جشنواره‌های مختلف به ویژه جشنواره قصه‌گویی را دارد این بار نیز  مسئولیت برگزاری جشنواره به‌ عهده استان گذاشته شده است.

*فارس: تاکنون چه تعداد قصه‌گو و از کدام استان‌ها آمادگی خود را برای حضور در جشنواره اعلام کرده‌اند؟

-تاکنون 38 قصه‌گو از استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، خراسان رضوی، فارس، البرز، زنجان و گیلان در جشنواره شرکت کرده‌اند.

*فارس: برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح کشور را تا چه میزان در گسترش و تقویت قصه‌گویی تاثیرگذار می‌دانید؟

-در برگزاری چنین جشنواره‌هایی علاوه بر تبادل تجربه بین مربیان کانون، فراخوان‌هایی به مربیان مهد، معلمان مدرسه و اولیای کودکان و نوجوانان داده می‌شود که شرکت آنها در گسترش فرهنگ قصه‌گویی سهم مهمی دارد و در جشنواره‌های قصه‌گویی کانون پرورش فکری هر ساله در حاشیه جشنواره کارگاه‌های آموزشی قصه‌گویی و نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود که در تقویت قصه‌گویی مربیان موثر است.

*فارس: درباره زمان برگزاری جشنواره توضیح دهید؟

-جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای از روز 10 دی جاری آغاز می‌شود و تا 12 دی پایان می‌یابد.

*فارس: فعالیت‌های کانون پرورش فکری گیلان در راستای قصه و قصه‌گویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

-فعالیت در زمینه قصه و قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون است که در مراکز مختلف توسط مربیان فرهنگی صورت می‌گیرد و در پیرامون گسترش و تقویت قصه‌های بومی و محلی در سال 89 از دو کتاب دوزبانه با اسامی «باورها و افسانه‌های گیلان زمین» در استان هرمزگان رونمایی شد و چهار کتاب دیگر نیز در سال 91 به دو زبان فارسی و گیلکی نیز در دست چاپ است.

فارس: مهم‌ترین ویژگی‌های قصه‌های کشور ما از دیدگاه شما چیست؟

- قدمت قصه به قدمت سخنگویی انسان است و بدون ‌قصه انسان‌ها هلاک می‌شوند همچنان که بدون آب، از این‌رو دنیای قصه‌گویی دنیای کهن برای تمام انسان‌هاست و قصه‌گویی در میهن ما قدمتی دیرین دارد اما با نفوذ وسایل ارتباط جمعی و مسایل شهرنشینی در خانواده‌ها، این امر در حال افول است، هنر قصه‌گویی در نظام آموزش و پرورش ما نیز جایگاه شایسته خود را نیافته است اما در مجموع قصه‌گویی در کشور ما همواره متکی بر اصول تربیتی و آموزه‌های دینی و فرهنگ بومی و ملی، میهنی بوده است به طوری که در قصه‌گویی ایرانی از افسانه‌ها اسطوره‌ها و قصه‌های قرآنی بسیار استفاده می‌شود.

*فارس: درباره میزان تاثیرگذاری قصه بر تربیت کودکان توضیح دهید؟

-قصه‌گویی تقسیم تجربه بین قصه‌گو و شنونده است و کودکان به کسی که خوب قصه بگوید اعتماد می‌کنند و با ایجاد این ارتباط قصه‌گو به خوبی می‌تواند با روشی غیر مستقیم بر تربیت کودک و نوجوان تاثیرگذار باشد یک قصه‌گوی ماهر با هنر خود و انتخاب قصه تاثیرگذار می‌تواند مفاهیم دلخواه خود را به مخاطب القا کند از این‌رو قصه تنها فاتح دنیای کودکان نیست بلکه بزرگسالان نیز هنگام شنیدن یا خواندن قصه، مانند کودکان با قصه همدل و همراه می‌شوند و صمیمیت و صفای کودکانه می‌یابند.

*فارس: درباره نحوه داوری آثار در جشنواره مذکور توضیح دهید؟

-در این جشنواره با حضور سه داور از کارشناسان و کارشناسان مسئول و مربیان پیشکسوت در امر قصه‌گویی هستند داوری به عمل می‌آید و داوران با توجه به فرم‌هایی که در دست دارند به قصه گویان شرکت کننده امتیاز می‌دهند.

*فارس: محورهای قصه‌های جشنواره طبق چه معیارهایی مشخص شده‌اند؟

-قصه گویان بیشتر قصه‌های خود را با موضوع آزاد انتخاب کرده‌اند و همچنین در جشنواره امسال قصه‌های کهن منطق‌الطیر، کلیله و دمنه و مرزبان‌نامه با موضوعات دیگری مانند قهرمانی ملی ایرانی و متون کهن نیز انتخاب شده است.

*فارس: قصه‌گویان برتر چگونه به مراحل بالاتر راه می‌یابند؟

-در جشنواره قصه‌گویی در مرحله استانی قصه‌گویان از استان خود توسط هیئت داوران انتخاب می‌شوند و انتخاب شدگان به مرحله منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند و برگزیدگان مرحله منطقه‌ای در مناطق چهارگانه کشور به جشنواره کشوری بین‌المللی راه می‌یابند که آخرین مرحله جشنواره است.

انتهای پیام/84002/ز40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول