اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون کشور خبر داد

فعالیت 1700 قصه‌گو در کانون‌های پرورش فکری کشور

خبرگزاری فارس: مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فعالیت یک‌هزار و 700 قصه‌گو در کانون‌های پرورش فکری کشور خبر داد و گفت: بیشتر قصه‌گویان خانم هستند.

فعالیت 1700 قصه‌گو در کانون‌های پرورش فکری کشور

محمود مروج امروز در حاشیه برگزاری شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای در گیلان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به میزان تاثیرگذاری جشنواره‌های قصه‌گویی در سطح کشور و تبادل تجربه و مشاهده و شنیدن قصه‌های مختلف از گوشه و کنار کشور، اظهار کرد: امسال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه قصه و قصه‌گویی اتفاق تازه‌ای رخ داده  است.

وی با بیان اینکه امسال در حوزه قصه‌گویی به بخش بازآفرینی و بازنویسی قصه‌های کهن توجه ویژه‌ای شده است، افزود: استفاده از منابع فرهنگی و ادبی در این حوزه پررنگ‌تر شده است زیرا ما در کشور دارای ادبیاتی غنی و فرهنگی کهن هستیم که هنوز برای استفاده از آنها بسیار ظرفیت‌های خالی وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بزرگان و پیشینیان ما در تولید آثار فاخر بسیار تلاش کرده‌اند و اینکه شناخت و استفاده از این ظرفیت‌ها مهم‌ترین وظیفه امروز برای ماست.

*قصه پژوهی یکی از فعالیت‌های کانون است

وی با اشاره به اینکه ما هنوز در شناخت منابع و استفاده‌های کاربردی از این منابع راه زیادی را در پیش داریم، ادامه داد: در کنار تمام فعالیت‌هایی که کانون در حوزه قصه انجام می‌دهد مربیان و کارشناسان نیز به قصه پژوهی پرداخته و به طور میدانی اقدام به جمع‌آوری قصه‌های بومی و محلی کرده‌اند.

مروج هدف از برگزاری جشنواره قصه‌گویی را گامی موثر در ترویج فرهنگ قصه‌گویی در کشور خواند و گفت: امسال جشنواره قصه‌گویی شامل بخش‌های مختلفی است و آغاز جشنواره با تعریف هر یک از قصه‌ها توسط مربیان کانون در هر یک از دورترین نقاط کشور آغاز شده و افرادی که به صورت گمنام در راستای این هدف قصه می‌گویند برندگان واقعی جشنواره هستند.

*فعالیت یک هزار و 700 قصه‌گو در کشور

وی با اشاره به تعداد قصه‌گویان کشور، اذعان کرد: در کشور یک هزار و 700 نفر قصه‌گو فعالیت دارند که تعداد بیشتر آنها خانم‌ها هستند.

مدیر هماهنگی امور استان‌های کانون کشور با بیان اینکه گیلان چهارمین منطقه برگزاری جشنواره قصه‌گویی کشور قصه‌گویان 200 مرکز فرهنگی هنری از 8 استان کشور حضور دارند، افزود: با تدبیری که امسال مدیر عامل کانون اندیشیده مناطق پنج‌گانه به چهار منطقه طبق اقلیم‌های متفاوت تقسیم بندی شده تا به لحاظ کیفی و کمی تغییرات مثبتی در روند جشنواره ایجاد شود.

وی به دلیل تقسیم‌بندی مطلوب استان‌های کشور برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی، هر جشنواره را یک ایران کوچک خواند و خاطرنشان کرد: در انتخاب استان‌ها تلاش شده تا با حفظ وحدت بین فعالیت‌ها از شمالی‌ترین استان کشور تا جنوبی‌ترین استان در کنار هم قصه تعریف کنند.

مروج قصه‌گویی را نوعی دور هم‌نشینی خواند و گفت: تبادل تجربه و مشاهده شیوه‌های مختلف قصه یکی از دیگر اهداف جشنواره است که با این نوع تقسیم‌بندی محقق می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه از بین 400 قصه‌گوی برتر در مرحله حوزه‌ای و استانی، 38 قصه‌گو در گیلان برنامه اجرا می‌کنند یادآور شد: برگزیدگان این منطقه به مرحله ملی و بین‌المللی راه می‌یابند.

*حضور تیم اسپانیایی در جشنواره قصه‌گویی رضوی

این مسئول، به برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره رضوی سال گذشته در مازندران اشاره کرد و افزود: یک قصه‌گوی اسپانیایی در این جشنواره درباره امام هشتم (ع) قصه گفت.

وی یادآور شد: امسال در بخش آزاد جشنواره قصه‌گویی نیز حضور افراد قصه‌گو چشمگیر بوده که نشانه فراگیر شدن امر قصه‌گویی است.

مروج خواستار همکاری رسانه‌ها در رونق بیشتر حوزه قصه‌گویی کشور شد و اذعان کرد: قصه، اصالت ماست و هر چه بیشتر در جامعه مورد توجه قرار گیرد در فرهنگ ایرانی‌اسلامی ما بیشتر تاثیرگذار است.

انتهای پیام/84002/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول