اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مخترع جوان کرمانی:

اختراع موتور مینی‌جت برای خودکفایی ایران است

خبرگزاری فارس: مخترع جوان کرمانی گفت: موتور مینی‌جت را برای خودکفایی ایران و بی‌نیازی از کشورهای دیگر اختراع کردیم.

اختراع موتور مینی‌جت برای خودکفایی ایران است

محمدامین سلطان‌شاهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در سال 88 بازدیدی را از دانشگاه امام علی (ع) ارتش انجام دادیم که من متوجه شدم موتورهای مینی‌جت از نیازهای کشور است و ایده ساخت این موتور در ذهنم شکل گرفت.

وی بیان کرد: در سال 88 کار مطالعاتی طرح موتور مینی‌جت را با همکاری حسین کلانتری و امیر حسینی با راهنمایی استادان و مشاوران آغاز کردیم.

سلطان‌شاهی تصریح کرد: طراحی موتور مینی‌جت در مدت زمان دو سال به طول انجامید و در مدت کوتاهی ساخته شد.

وی ادامه داد: از طریق دانشگاه با بنیاد نوآوران و همکاری‌های علمی شهید فهمیده آشنا شدیم و طرح خود را به این بنیاد ارائه و تاکنون در چند نمایشگاه شرکت کرده‌ایم و طرح خود را ارائه و مورد توجه قرار گرفته است.

سلطان‌شاهی با بیان اینکه هزینه‌های ساخت این موتور مینی‌جت به صورت کاملا شخصی بوده است، افزود: برای تولید انبوه این طرح با صنایع هوایی وزارت دفاع قراردادی اخذ شده است و در حال بررسی برای قیمت پیشنهادی هستیم.

وی فعالیت بنیادهایی مانند بنیاد شهید فهمیده را برای پیشرفت نخبگان و مخترعان در ارائه طرح‌های مختلف موثر دانست.

سلطان‌شاهی عنوان کرد: نمونه‌های ساخته شده موتور مینی‌جت در دنیا با سوخت گاز است و از سوخت مایع کمتر استفاده می‌شود در حالی که سیستم سوخت موتور مینی‌جت ما انژکتور است به صورتی که احتراق به صورت 100 درصدی صورت می‌گیرد و سوخت پساب ندارد.

وی با بیان اینکه طراحی موتور مینی‌جت توسط خودمان انجام گرفته است، افزود: سیستم خنک‌کننده، کمپرسور و توربین را نیز خودمان ساخته‌ایم و سیستم خنک‌کننده را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که که از آلیاژهای معمولی مانند استیل و آلومینیوم در آن استفاده شده است.

سلطان‌شاهی گفت: فقط دو کارخانه در دنیا موتور مینی‌جت را تولید می‌کنند و قیمت تمام شده این موتور مینی‌جت ایرانی یک سوم قیمت نمونه خارجی است.

وی بیان کرد: طرح اصلی گروه ما یک بالگرد بدون سرنشین است و شامل بخش‌های مکانیک، الکترونیک و آیرودینامیک می‌شود که قرار است هر کدام از این بخش‌ها در فاز جداگانه‌ای انجام شود.

سلطان‌شاهی افزود: در مرحله اول ما موفق به ساخت موتور این بالگرد شدیم و در صورت حمایت مرحله‌های بعدی بخش الکترونیک و آیرودینامیک را دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: این موتور مینی‌جت 100 درصد ایرانی است و مواد اولیه آن در ایران وجود دارد و صنعتی کاملا بومی به شمار می‌آید. 

این مخترع 21 ساله با اشاره به اینکه گاهی فیلترهای زیادی برای تایید طرح‌ها وجود دارد، گفت: در دیگر کشورها محقق در صورت شکست باید 30 درصد بودجه حمایتی را برگرداند، اما محققان ایرانی باید 100 درصد بودجه را برگردانند که این امر موجب کاهش فعالیت‌های پژوهشی در کشور می‌شود.

انتهای پیام/80019/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول