اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار مشهد:

رسانه نقش مهمی در نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی دارد

خبرگزاری فارس: فرماندار مشهد گفت: قرآن مهم‌ترین منبع در تدوین سبک زندگی اسلامی است اما خانواده و رسانه‌ها باید آن را نهادینه کنند.

رسانه نقش مهمی در نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن موحدیان صبح امروز در جمع خبرنگاران در مشهد اظهار کرد: در کنار قرآن، سیره پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) به عنوان دیگر منابع کلیدی تعریف چگونگی الگوی سبک زندگی اسلامی است.

وی شناخت و شکل‌گیری اعتقاد را کلید واژه‌های اصلی قرآن کریم برای تکامل انسان خواند و افزود: در بسیاری از آیات نورانی این کتاب به مشاهده و تفکر امر شده است که همه آن تاکیدات به نوعی در ایجاد و شکل‌گیری معیار سبک زندگی اجتماعی ایفای نقش می‌کند.

وی گفت: نخستین گام برای تهیه الگوی سبک زندگی اسلامی، شناخت جنس، کیفیت و جریان زندگی کنونی جامعه است تا فاصله جامعه امروزی با آنچه قرآن به آن اشاره دارد ، روشن شود.

وی تبیین این نکته که خمیرمایه جامعه کنونی ایران بر اساس کدام مبانی و مفاهیم فرهنگی و تاریخی شکل یافته است را برای تعیین و اجرای راهکارهای جایگزین به منظور ارائه مبانی جدید مؤثر و حیاتی دانست.

فرماندار مشهد به برخی ابعاد کاری به منظور نهادینه کردن الگوهای نوین سبک زندگی اسلامی در جامعه اشاره کرد و گفت: تشکیل پژوهشکده مطالعاتی مبتنی بر مدل قرآنی در زندگی اجتماعی ضروری‌ است.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در بحث سبک زندگی گفت: قالب سخنان ناظر بر سبک زندگی معظم له، برآیند آمیختگی آیه‌های قرآن و تفاسیر و احادیث رسیده از ائمه اطهار (ع) است و بدون شک در این نگاه قرآن مطمئن‌ترین منبع برای تعیین شاخص الگوی سبک زندگی است.

فرماندار مشهد گفت:در اغلب آیات این کتاب الهی مسائل اجتماعی و شیوه زندگی دیده می‌شود و با تفکر و تعقل پیرامون آنها می‌توان راهکارهایی مطمئن برای ارائه یک الگوی برتر زندگی اسلامی استخراج کرد.

وی افزود: طی یک هزار و 400 سال گذشته به بعد عبادی این کتاب بیش از سایر جنبه‌های آن توجه شده است اما امروز با قاطعیت می‌توان گفت که دیگر جنبه‌های مستتر در این کتاب از جمله سخنان ناظر بر حوزه اجتماعی هم وزن ابعاد عبادی آیات قرآن راهگشای انسان برای سیر تکاملی خود است.

وی بیان کرد: شناخت و توان طراحی، لازمه تولید یک الگو است و در بحث الگوی سبک زندگی اسلامی نیز این پیش نیاز صادق است و هر صاحب‌نظری تائید خواهد کرد که این پیش نیاز را می‌توان در قرآن به عنوان یک منبع جوشان یافت.

موحدیان به برخی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران اشاره کرد و آن را ناشی از دور افتادن جامعه از ملاک‌های ناظر بر سبک زندگی اسلامی دانست.

وی تاکید کرد: به منظور نهادینه کردن الگوهای سبک زندگی اسلامی در جامعه نخست باید در رجوع متفکرانه به قرآن ، مدیریت‌های ساختاری و خارج از ساختار را در جامعه به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار داد و در چارچوب موازین و معیارهای قرآن دوباره آنها را تدوین و بازنگری کرد.

وی با بیان اینکه نهاد خانواده در این فرآیند نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: نهادهای آموزشی، سازمان‌های اجتماعی از جمله اوقاف و امور خیریه، نهادهای سیاسی و رسانه‌ها از دیگر عوامل مؤثر در نهادینه کردن این الگوی نوین زندگی در جامعه است.

انتهای پیام/70003/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول