اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

شریعت مدیریت کننده سبک زندگی است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: ارائه شریعت بالاترین الگو و مدیریت کننده سبک زندگی است و روشی عقلانی را برای افراد رقم می‌زند.

شریعت مدیریت کننده سبک زندگی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، زهرا امین‌مجد در جمع دانشجویان و طلاب در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: به وجود آمدن علوم اسلامی و انسانی برای تحقق این امر ضروری است.

وی با بیان اینکه در جامعه دانشگاهی هنوز قابلیت‌های لازم برای دستیابی به علوم اسلامی و انسانی محقق نشده است، افزود: ما هنوز در معرفی بسیاری از مفاهیم خود در اسلام به‌ویژه نقش و جایگاه زن در اسلام با مشکل مواجه هستیم و هنوز انگیزه حقیقی برای پر کردن خلٱ نقاط خالی پژوهشی ایجاد نکرده‌ایم.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده کشور در قم، دستیابی به علوم انسانی و اسلامی را نیازمند ترتیب خاصی دانست و گفت: برای با ایجاد فضایی برای سیره‌گویی و تاریخ‌گویی با شناساندن اسوه‌ها به جامعه آنها را به الگو تبدیل کنیم.

وی به فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز مطالعات زنان کشور در قم اشاره کرد و یادآور شد: در جامعه مکانیزمی برای تبدیل اسوه‌ها به الگو طراحی شود.

امین‌مجد، الگو را همان مدل‌های عملیاتی و اجرایی در شرایط مکانی و زمانی از یک اسوه دانست و ادامه داد: ترویج سبک زندگی دینی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده زیرا بالاترین سطح الگو ارائه کردن سبک به جامعه است.

به گفته وی، ما هنوز در ابتدای تاریخ انقلاب اسلامی هستیم و این نظام دوران جوانی خود را طی می‌کند و توجه به سبک زندگی مردم جامعه می‌تواند در آینده نظام سهم مهمی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه، توجه نکردن به سبک زندگی جوانان در گذر از دنیای مدرن، پست مدرن و عصر رسانه را یکی از دغدغه‌های امروز جامعه خواند و گفت: ما در زمان التقاط گزاره‌های دینی با مدرنیته هستیم هرچند که آموزه‌های مدرن در تسهیل حیات بشر نقش دارد اما باید از تولید راه‌های گفتمان دینی در سبک زندگی کمک گرفته شود.

وی با اشاره به مسئله «لایف استایل» یا همان سبک زندگی از نظر شریعت اذعان کرد: صراط مستقیم یکی است از این‌رو بررسی معیارهای ارزشمندی ذاتی انسان برای رسیدن به کمال ضرورت دارد.

امین‌مجد، ارائه شریعت را بالاترین الگوی سبک زندگی دانست و آن را موجب رقم خوردن روشی عقلانی در زندگی افراد خواند و اذعان کرد: توجه به سبک زندگی دسته‌بندی افراد و رفتارهای آنها را پیش‌بینی می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه بررسی سبک زندگی از یک دانش جامعه شناختی تبدیل به مطالعات جامعه‌شناسی شده است، خاطرنشان کرد: سبک زندگی از نظر شریعت باید مدیریت شود زیرا می‌تواند معاد و زندگی مردم را زیرپوشش قرار دهد.

این استاد دانشگاه، سبک زندگی دینی را بالاترین امکان استفاده از عقل برای تشکیل یک زندگی ایده‌آل دانست و تصریح کرد: اکنون نظام معنایی حاکم بر کشور خدا محور و فردگرا نیست و دورتر شدن زنان از فضای خانواده با مطرح شدن حضور در اجتماع این وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در کنترل نسل، یک بازی جدی از نظام سرمایه‌داری خورده‌ایم، افزود: بحث کنترل جمعیت در سبک زندگی یک نقشه از پیش طراحی شده از طرف دشمنان نظام برای حفظ منافع خود در کشور بوده است.

امین‌مجد توجه نکردن به نیازهای زنان در خانواده به ویژه توجه نکردن به نیاز تبرج در زن را موجب وقوع یک بحران در زندگی دانست و گفت: اسلام با رشد اجتماعی زنان مخالف نیست اما بی‌نیازی زنان در خانواده از طرف دیگر اعضا موجب می‌شود تا این نیاز در جامعه سرریز کرده و موجب آلودگی اجتماع شود.

وی با بیان اینکه تمایل به زاد آوری در زن غربی گرفته شده و زنان به اشتغال در مشاغل سخت و ادامه تحصیل تشویق می‌شوند، یادآور شد: نظام سرمایه‌داری یک راه غلط را نشان داده و مقابل زنان گذاشته است.

انتهای پیام/84002/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول