اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

غفلت از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی حرکت اصلاحی را کند کرده است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: غفلت از سبک زندگی ایرانی و اسلامی سبب شده ما در سایر حوزه‌های اصلاحی نیز دچار غفلت شویم و نتوانیم اهداف‌مان را محقق کنیم.

غفلت از سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی حرکت اصلاحی را کند کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، میر ناصر داودزاده صبح امروز در همایش زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی در اردبیل اظهار داشت: فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما دارای شاخصه‌های ممتاز در رسیدن به یک رستگاری واقعی است که صداقت و راستگویی، مردم‌داری و نوع‌دوستی، واقع‌بینی، احساس مسئولیت، رعایت اصول اخلاقی، عدالت و دادگری از مهمترین برجستگی‌های آن است.

وی با انتقاد از غفلت عمومی از اصل مردم‌داری و نوع‌دوستی گفت: هر گاه از این دو اصل فاصله گرفتیم به سمت فرهنگ غربی گرایش پیدا کردیم که در این فرهنگ همسایه از همسایه خبر نداشته و فامیل‌های نزدیک نیز سالی چند بار همدیگر را می‌بینند.

داودزاده با بیان اینکه در قبال خود و اطرافیان گاه احساس مسئولیت برجستگی نداشته و سه اصل ایرانیان در زندگی اجتماعی کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک مورد بی‌مهری قرار گرفته است، افزود: ما باید در عمل همه این مبانی را به منصه ظهور برسانیم.

وی حفظ روحیه مثبت‌گرایی را در حفظ روابط اجتماعی و عمومی یادآور شد و ابراز داشت: ما حتی در ساخت و سازهای خود و نوع معماری از این فرهنگ غفلت کردیم و با این همه دور شدن از اصالت‌ها باید سعی کنیم به سمتی حرکت کنیم تا این مبانی ارزشی احیا شود.

این استاد دانشگاه رعایت حقوق دیگران در تمام حوزه‌ها را یک اصل و واقعیت غیر قابل انکار توصیف کرد و گفت: ما در محیط کار و زندگی اجتماعی و خانوادگی‌ خود باید بر اساس عشق‌ورزی و محبت، اهدافمان را به پیش ببریم و همکار و دوست‌مان را رقیب خود ندانیم بلکه با پشتیبانی همدیگر بکوشیم اهداف محقق شود.

وی یکی دیگر از عناصر و فرهنگ ایرانی و اسلامی را رفتار مبتنی بر عقل‌گرایی و دور‌اندیشی عنوان کرد و افزود: گاه احساسی عمل کردن و احساسی تصمیم‌ گرفتن ناگهانی بزرگترین ضربه را به روند حرکتی جامعه وارد می‌کند.

داودزاده بالا بردن آستانه تحمل با تکیه بر فرهنگ دینی و ایرانی را در امور مختلف به ویژه امور اجتماعی ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: ما کلکسیونی از نیکی‌ها را در دین و آیین و فرهنگ‌مان داریم اما همچنان در حوزه عمل با مشکل روبرو هستیم.

وی ادامه داد: رعایت قانون پیش شرط تمامی اقدامات و فعالیت‌هاست که در این باب باید خود متولیان و کارگزاران قانون را رعایت کنند تا این عمل به قانون به طبقات و قشرهای مختلف رسوخ پیدا کند.

داودزاده تصریح کرد: صرف تبلیغات بی‌محتوا و بی‌معنا نمی‌تواند سبک زندگی مردم را اصلاح کند بلکه همه ما باید در عرصه عمل ورود پیدا کنیم و در تمامی مبانی و اصول بر اساس این معیار و سبک زندگی کارهای‌مان را هدف‌گذاری کنیم.

این استاد دانشگاه نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و مطبوعات را در این زمینه بسیار حساس اعلام کرد و گفت: امروز در سایه تبلیغات غلط رسانه‌ای، ما مردم را به جای سوق دادن به سبک زندگی ایرانی به مصرف‌گرایی تشویق کردیم در حالی که مصرف‌گرایی و بی‌توجهی به مصرف زیاد در فرهنگ و دین ما عملی نکوهیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داودزاده در پایان سخنان خود اظهار داشت: در فرهنگ ما نا‌امیدی بی‌معناست چرا که در پس نا‌امیدی‌ها امید و آرزویی نهفته است که می‌توان با تکیه بر آن سبک زندگی را تغییر داده و شرط آن درست عمل کردن است.

انتهای پیام/62002/ی/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول