اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

فرهنگ صراط مستقیم در سبک زندگی جامعه نهادینه شود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تاکید قرآن کریم روی فرهنگ صراط مستقیم است، گفت: وظیفه همه ما ترویج و نهادینه کردن این سبک زندگی در جامعه است.

فرهنگ صراط مستقیم در سبک زندگی جامعه نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام سید عبدالمجید اشکوری در هفتمین همایش استانی دفتر پژوهش‌های فرهنگی «جایگاه سبک زندگی اسلامی در تمدن‌سازی نوین اسلامی» در سالن همایش‌های دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان با اشاره به برنامه‌ها و اهداف دفتر پژوهش‌های فرهنگی، اظهار کرد: ایجاد تشکیلات گفتمانی بین نیروهای فرهنگی سراسر کشور برای فرهنگ‌سازی درون جامعه از اهداف این همایش‌ها است.

وی با بیان اینکه محور فعالیت‌های فرهنگی این موسسه فرمایش‌های مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: فعالیت‌های دفتر پژوهش‌های فرهنگی در راستای مفاهیم مطرح شده توسط مقام معظم رهبری به‌ویژه در موضوع سبک زندگی است که در جامعه مطرح می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه انسان تاکنون 6 سبک و روش زندگی را تجربه کرده است، گفت: سبک زندگی ناآگاهانه یکی از سبک‌های زندگی مورد استفاده توسط برخی انسان‌هاست که در آن فرد نه تسلطی بر دنیا و نه تسلطی بر آخرت خود دارد که این سبک زندگی را به طور مثال در زندگی افراد معتاد می‌توان مشاهده کرد.

وی یکی دیگر از سبک‌های زندگی بشر را سبک زندگی «سالوسانه» دانست و اضافه کرد: در این سبک زندگی افراد با ظاهری معنوی به دنبال تسلط بر دنیا و اهداف دنیوی هستند که دارای راه و روش‌های متنوعی است.

اشکوری، یکی دیگر از سبک‌های زندگی انسان را روش و سبک زندگی معنوی خواند و ادامه داد: این سبک زندگی دارای هدفی افراطی مانند صوفی‌ها به صورت دوری از اجتماع و یا به هدف لطافت روح است که شاهد این ویژگی‌ها در افرادی مانند دراویش هستیم.

به گفته وی، بسیاری از عرفان‌های نوظهور که برخی از آنها در ایران نیز وجود دارند ناشی از تفکرات این نوع سبک زندگی است.

استاد حوزه و دانشگاه سبک زندگی سکولار را روشی از زندگی دانست که انسان‌ها در آن صرفا به دنبال تسلط بر دنیا هستند و ادامه داد: در سبک زندگی پراکتیکال افراد به صورت همزمان به دنبال اهداف دنیا و آخرتی هستند و به طور مثال انتظار دارند جامعه‌ سالم و قانونمند باشد اما خود قوانین را رعایت نکنند و بتوانند از چراغ قرمز عبور کنند.

وی، سبک زندگی مورد قبول اسلام را سبک زندگی کمال‌جویانه نامید و تصریح کرد: هدف این نوع سبک زندگی تسلط بر دنیا و آخرت افراد است اما آخرت و سعادت اخروی اولویت بیشتری دارد.

اشکوری با بیان اینکه قرآن کریم پنج نوع سبک زندگی نخست را به عنوان فرهنگ جاهلیت معرفی می‌کند، اذعان کرد: قرآن کریم از سبک زندگی کمال‌جویانه به نام صراط مستقیم یاد می‌کند.

وی، تاکید قرآن کریم را روی فرهنگ صراط مستقیم نامید و خاطرنشان کرد: وظیفه همه ماست که این سبک زندگی را در جامعه ترویج و نهادینه کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید از همه چیز در راه اجرایی شدن فرهنگ صراط مستقیم گذشت، تصریح کرد: طبق آیات قرآن، انبیا، ائمه اطهار و تمام مسلمانان وظیفه دارند فرهنگ صراط مستقیم را ایجاد و ترویج کنند و کسی نیز حق ندارد از زیر بار این اقدام شانه خالی کند.

وی ایجاد فرهنگ صراط مستقیم را موجب ناراحتی مشرکان عنوان کرد و یادآور شد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید افرادی که همه چیز خود را در راه اقامه دین نمی‌دهند فاسق هستند.

انتهای پیام/2300/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول