اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

فاصله زیادی با سبک زندگی اسلامی داریم

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در بسیاری از موارد زندگی ما با سبک زندگی اسلامی فاصله بسیار زیادی دارد.

فاصله زیادی با سبک زندگی اسلامی داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم سبک زندگی را نیازمند تطابق با ارزش‌های دینی دانست و گفت: سبک زندگی به این معناست که ما در سه بخش عقاید و باورها، اخلاقیات و الگوهای رفتاری از گزینه‌های مختلفی که می‌توانیم انتخاب کنیم و آن گزینه‌ای که مورد تایید اسلام بوده و انطباق بیشتری با سیره اهل بیت علیهم‌السلام دارد را برگزینیم.

وی ادامه داد: این سبک در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند بروز و ظهور داشته باشد و همچنین به اشکال مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند خود را نشان دهد.

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: این سبک را ما می‌توانیم از ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار دهیم، اینها در حقیقت زاویه‌های نگاهی ما هستند اما وجه شناخت سبک زندگی اسلامی همین است که هر رفتاری که انجام می‌دهیم انطباق بیشتری با آموزه‌های اسلامی و دینی داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: فاصله ما با سبک زندگی اسلامی فاصله‌ای قابل توجه است، البته در برخی از ابعاد همچون مناسک اگر ما نگاه اجتماعی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم در این بخش سبک زندگی ما اسلامی است و تا حدی در این بخش موفق عمل کرده‌ایم.

 

* اخلاق‌مداری مهم‌ترین لازمه زندگی اسلامی

مشاور برجسته خانواده اخلاق‌مداری را مهم‌ترین لازمه‌ زندگی اسلامی دانست و ابراز داشت: در بخش اخلاق متأسفانه فاصله بسیار زیادتری نسبت به سایر بخش‌ها با سبک زندگی اسلامی داریم و به طبع مشکلات ما در این بخش بسیار بیشتر است.

آذربایجانی افزود: وقتی که ما در ابعاد اخلاقی، مثلاً راستگویی و احترام به حقوق متقابل را در جامعه ملاحظه کنیم متوجه می‌شویم که فاصله زیادی با این سبک داریم و الان واقعاً نمی‌توانیم بگوییم سبک زندگی ما یک سبک زندگی اسلامی است.

 

* فعالیت در زمینه اسلامی کردن خانواده‌ها

وی فعالیت در زمینه اسلامی کردن خانواده‌ها را مهم‌ترین لازمه اسلامی شدن جامعه دانست و بیان کرد: در ابعاد خانوادگی نیز اگر بخواهیم شاخصه‌ها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این فاصله همانند ابعاد اخلاقی با معیارهای اسلامی زیاد است.

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: چرا باید در برخی مناطق، نزدیک 40 درصد الان آمار طلاق داشته باشیم. این نشان می‌دهد که سبک زندگی و نحوه رفتار خانواده در زندگی فعلی اسلامی نیست.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول