اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جلسه شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسید

طرح جامع و تفصیلی شهر عنبران و نمین

خبرگزاری فارس: جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل با بررسی و تصویب طرح جامع تفصیلی دو شهر عنبران و نمین برگزار شد که اعضا با این طرح‌ها موافقت کردند.

طرح جامع و تفصیلی شهر عنبران و نمین

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه که در استانداری اردبیل برگزار شد، طرح جامع و تفصیلی دو شهر عنبران و نمین بیش از دو ساعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا با نظرات مشاور و توضیحات و پاسخگویی به سئوالات قانع شده و با تصویب طرح جامع تفصیلی این دو شهر آنها را برای تصویب نهایی به شورای عالی معماری ارجاع دادند.

استاندار اردبیل در این جلسه گفت: جلسات مختلفی با حضور کمیته‌ها و کارشناسان فنی، اعضای شورای شهر و شهرداری در این دو شهر برای تهیه طرح جامع تفصیلی برگزار شده و با همت مشاور سعی شده است کاربری‌ها به صورت شفاف و روشن در نظر گرفته شود.

اکبر نیکزاد با یادآوری اینکه طرح جامع و تفصیلی شهر در یک افق 20 ساله تهیه می‌شود، افزود: در اطراف شهر عنبران مناطق صخره‌ای خارج از شهر دیده شده است که شهرداری می‌تواند این منطقه را به پارک سنگی تبدیل کند تا علاقمندان بتوانند از این فضا بهتر و شایسته استفاده کنند.

وی با اشاره به وقوع مهاجرت‌های معکوس از شهرهای بزرگ به مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر تصریح کرد: این وضعیت در شهر عنبران نیز رخ داده و یک مهاجرت معکوسی را در سال‌های اخیر در این مناطق شاهد و ناظر بودیم.

70 درصد مردم عنبران به دلیل کمبود زمین مهاجرت می‌کنند

فرماندار شهرستان نمین نیز با انتقاد از تعریف نشدن فضای مناسب سکونتی در 20 سال آینده خاطرنشان کرد: پیشنهاد 40 هکتار مسکونی از طرف مشاور در محدوده فعلی شهر انجام شده و هیچ فضای جدید سکونتی در این شهر در افق 20 ساله تعریف نشده است.

سید تقی دریتیم اضافه کرد: در حال حاضر 70 درصد مردم شهر عنبران به دلیل کمبود زمین به سایر مناطق مهاجرت می‌کنند چرا که ارزش زمین در عنبران و قیمت آن بالاتر از نمین و سایر شهرها است.

وی به موقعیت خاص عنبران و مهاجرت مردم از این شهر به شهرهای اطراف همچون نمین و آستارا اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر مهاجرت‌ها به این دو شهر صورت می‌گیرد که در 10 سال آینده افزایش جمعیت این شهرها به بالاتر از 10 هزار نفر نیز دور از انتظار نمی‌باشد.

نرخ رشد جمعیت عنبران یک درصد تعیین شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مشاور طرح نیز در مورد طرح جامع تفصیلی شهر عنبران بیان کرد: حدود 11 جلسه کارشناسی با شهرداری و دیگر مسئولان و متولیان این شهر برای تهیه این طرح برگزار کردیم به طوری که طرح جامع و تفصیلی این شهر متفاوت‌تر از طرح هادی است که سال 80 مصوب شده است.

علی رنج‌دوست گفت: محدوده تعریف شده 245 هکتار و جمعیت پیش‌بینی شده 8 هزار و 282 نفر بوده که با تراکم ناخالص 34 نفر در هر هکتار این طرح جامع تدوین شده است و توسعه سکونتگاه‌ها و همچنین سرانه‌ها نیز متناسب با نرخ رشد مثبت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه جنوب این شهر دارای اراضی زراعی و برای توسعه محدود می‌باشد، یادآور شد: اولویت توسعه شهر عنبران درون‌زا بوده و نرخ رشد جمعیت نیز حدود یک درصد تعریف شده است.

رنج‌دوست با بیان کاربری‌های مختلف و همچنین حفظ اراضی کشاورزی و حریم راه‌ها افزود: اهداف ما توسعه درون‌زای شبکه کارآمدی شهری است و ما در افق 1400 برای این شهر محدوده 242 هکتاری و جمعیت 8 هزار و 143 نفری را در نظر گرفتیم.

وی با بیان کاربری‌های مختلف تصریح کرد:‌ کاربری اداری دو متر مربع، مذهبی سه دهم متر مربع، درمانی دو متر مربع، ورزشی سه متر مربع، آموزشی پنج متر مربع، کاربری فرهنگی یک متر مربع، تأسیسات و تجهیزات دو متر مربع و فضای سبز 12 متر مربع در نظر گرفته شده است.

این مسئول همچنین در پاسخ به سئوال تعدادی از مدیران اجرایی استان در مورد کمبود سرانه‌ها خاطرنشان کرد: ما سرانه‌ها را به طوری پیش‌بینی کردیم تا متناسب با افزایش جمعیت یک روند متعادلی را در ساخت و سازها شاهد باشیم و مسیر احداث سد نیز در این منطقه آزاد و بدون مانع در نظر گرفته شده است.

تصویب طرح جامع تفصیلی شهر نمین

در ادامه این جلسه همین مشاور که طرح جامع شهر نمین را نیز مورد تدوین و طراحی قرار داده است در سخنانی اضافه کرد: برای تدوین این طرح از راهکار مشارکتی با حضور اقشار مختلف مردم و نظرات و پیشنهادات مسئولان استفاده کردیم به طوری که معتقدیم شهر نمین از نرخ رشد متوسط یک درصد به بالا برخوردار بوده است.

علی رنج‌دوست جمعیت شهر نمین را براساس آخرین سرشماری 11 هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: محدوده این شهر 343 هکتار در طرح جدید و افق 20 ساله در نظر گرفته شده است به طوری که سرانه تجاری دو متر مربع، اداری و انتظامی 2.8 متر مربع، مذهبی پنج دهم متر مربع، درمانی دو دهم متر مربع، ورزشی 1.7 دهم متر مربع، آموزشی 5.2 دهم متر مربع، فرهنگی 1.9 متر مربع، تجهیزات و تأسیسات 2.8 دهم متر مربع، پارک و فضای سبز 16 متر مربع و کاربری صنعتی 1.8 دهم متر مربع و همچنین تفریحی و گردشگری 1.1 دهم متر مربع در نظر گرفته شده است.

این مشاور تراکم ناخالص جمعیتی را 59 نفر به هکتار اعلام کرد و بیان داشت: حریم پنج برابر پیشنهادی شهر افزایش می‌یابد.

وی به محافظت پنج اثر تاریخی این شهر و در نظر گرفتن کاربری‌های آموزش عالی و توسعه نمایشگاه‌های صنایع دستی اشاره کرد و گفت: الحاق جنوب شهر با داشتن اراضی کشاورزی درجه یک صحیح نبوده و ما توسعه را در قسمت شمالی این شهر که دارای اراضی دیم بوده، در نظر گرفتیم.

در پایان جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل طرح جامع و تفصیلی شهر نمین نیز به تصویب رسید.

انتهای پیام/62001/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول