اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تخلف در سوار کردن دو مسافر در صندلی جلوی تاکسی‌ها

قانونی که فقط در گچساران رعایت نمی‌شود

خبرگزاری فارس: این روزها و به مانند گذشته‌های دور هنوز رانندگان تاکسی دو سرنشین در جلوی خودرو خود سوار می‌کنند و هیچ کس جلودار این تخلف نیست که هم از لحاظ ایمنی و هم از نظر شرعی مشکلات فراوانی به همراه دارد.

قانونی که فقط در گچساران رعایت نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، قوانین و مقررات در راستای رفاه حال مردم و دستیابی به اهداف مورد نظر در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وضع شده است.

قانون منع نشستن دو مسافر در صندلی جلو در تاکسی‌ها، چند سالی است که در اغلب شهرهای کشور از جمله کلان شهرها به نحو احسن انجام می‌شود اما در گچساران که یک شهرستان کوچک بوده این قانون از نگاه مسئولان مربوطه پنهان مانده است.

البته به طور یقین مسئولان آگاهی و اشراف کاملی بر قوانین و مقررات دارند اما اینکه اجرایی کردن قوانین به نحو احسن عملیاتی شود، این مهم‌ترین موضوع در رسیدن به اهداف قوانین وضع ‌شده است.

راهنمایی و رانندگی یکی از نهادهای مهمی بوده که نقش تأثیرگذاری در خدمات‌رسانی به شهروندان به ویژه در بحث حمل و نقل درون ‌شهری دارد.

همگانی شدن اجرای قوانین توسط مردم در شهرهای مختلف و توسط مردم ساکن در یک شهر، به اقتدار و وجدان کاری نیروهای راهنمایی و رانندگی و مهم‌تر از همه به همکاری و همیاری مردم بستگی دارد.

به طور حتم عدم اجرای قوانین و مقررات در هر زمینه‌ای جریمه و پیامدی برای اشخاص و حتی جامعه در بر خواهد داشت.

کم‌توجهی مسئولان و اصرار افراد متخلف سبب کم‌توجهی به اجرای برخی قوانین می‌شود که قانون منع نشستن دو سرنشین در صندلی جلو در گچساران نیز قربانی همین طرز تفکر و نگاه مسئولان و مردم شده است.

* سوار شدن دو مسافر در صندلی جلو تاکسی‌ها خلاف قانون است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گچساران در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: مقررات راهنمایی و رانندگی و قانون‌ها در عرصه خدمات‌رسانی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی برای رفاه حال مردم و آسایش آنان است.

جابر پیوست با بیان اینکه با اجباری شدن بستن کمربند ایمنی در معابر درون و برون شهری، سوار کردن دو نفر در صندلی جلو نیز ممنوع شده است، ابراز داشت: هم مسئولان و هم مردم باید در اجرای قوانین همکاری داشته باشند.

وی منع سوار کردن دو سرنشین در صندلی جلو خودرو‌ها و به تبع آن دو مسافر در صندلی جلوی تاکسی‌های درون و برون‌ شهری را از جمله قوانین و مقررات وضع شده در راستای رفاه حال شهروندان و ایمنی در تردد آنان عنوان کرد.

پیوست در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که گفت چرا رانندگان متخلف در این زمینه جریمه نمی‌شوند، یادآور شد: راهنمایی و رانندگی رانندگان متخلف را جریمه می‌کند اما آنان باز هم به این تخلف خود ادامه می‌دهند.

بعد از اینکه مصاحبه با رئیس راهنمایی و رانندگی گچساران نتوانست مرا قانع کند به سراغ رانندگان و برخی مسافرهای تاکسی‌های درون‌شهری گچساران رفتم.

* عدم ضرورت اجرای برخی قوانین در شهرهای کوچک

راننده پژوی 405 زرد رنگی که خود را احمد حیدری معرفی کرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان داشت: بیش از پنج سال است که رانندگی می‌کنم و تاکنون برای دو مسافری که در جلو سوار کرده‌ام خطری پیش نیامده است.

وی در اظهار نظر و در واقع توجیهی جالب تصریح کرد: در شهرستان کوچکی مثل گچساران که مسیرها کوتاه است، نیازی به اجرای برخی قوانین و مقررات نیست.

حیدری عنوان داشت: بستن کمربند و رعایت قانون منع سوار شدن دو سرنشین در خودرو از جمله قوانینی است که در زمینه جابجایی مسافران باید نادیده گرفته شود.

در حین مصاحبه با این راننده بودم که مسافری با در دست داشتن بودن چند پلاستیک بزرگ میوه، تره‌بار و دیگر اقلام توجه مرا به خود جلب کرد.

اینکه این مسافر خود را به زور در کنار مسافر نشسته در صندلی جلو یک تاکسی جا می‌داد بیش از همه چیز جلب توجه کرد.

* برخی مصلحت‌اندیشی‌ها سبب عدم اجرای قوانین شده است

به سراغش رفتم و از اینکه چرا در کنار یک مسافر دیگر در یک صندلی می‌نشیند و اعتراضی در این زمینه ندارد، می‌پرسم، او خود را فرامرز تقی‌زاده معلم بازنشسته آموزش و پرورش معرفی کرده و دلیلش را اینگونه بیان می‌کند: دو نفر در صندلی جلو تاکسی و دیگر وسایل نقلیه نشستن امری عادی و طبیعی است.

وی ابراز داشت: مهمانان ناخوانده‌ای دارم و برای رساندن خریدهایم به منزل عجله داشته و فرصت در انتظار تاکسی ماندن و منتظر پر شدن تاکسی را ندارم.

تقی‌زاده که حس می‌کنم با وجود عجله‌ای که دارد بدش نمی‌آید بیشتر صحبت کند، افزود: در گچساران برخی قوانین رعایت نمی‌شود و برخی مصلحت‌اندیشی‌ها سبب عدم اجرای این قوانین شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکسیرانان خود برای خود قانون وضع می‌کنند و مسافر نیز مجبور به تبعیت از آن است، افزود: حتی اگر من بگویم جلو یک نفر را سوار کنید، راننده یا مرا سوار نمی‌کند و یا کرایه دو نفر را از من می‌گیرد و من هم به ناچار مجبورم اعتراضی نداشته باشم.

* تخریب ارزش‌های اخلاقی توسط برخی رانندگان

به سراغ مسافری که در انتظار تاکسی ایستاده می‌روم. او که خانمی حدود 34 ساله است در پاسخ به این سئوال که نشستن دو نفر در صندلی جلو تاکسی خوب است یا بد، بیان داشت: برخی اوقات که عجله دارم و منتظر تاکسی هستم در صندلی جلوی تاکسی می‌نشینم.

وی که خود را ناهید اکبری و خانه‌دار معرفی کرد، افزود: پس از سوار شدن در صندلی جلو تاکسی راننده یا کرایه دو نفر را می‌گیرد و در مواقعی هم متأسفانه با کمال تعجب برخی از رانندگان تاکسی بدون توجه به ارزش‌های اخلاقی و دینی و با توجیهات غیرمنطقی، اقدام به سوار کردن دو مسافر زن در صندلی جلو می‌کنند و می‌گویند: « خانم دلت پاک باشد!!».

اکبری متذکر شد: بازرسان سازمان تاکسیرانی و مأموران راهنمایی و رانندگی باید در سطح شهر به صورت قاطع با این تخلف برخورد و از گسترش این پدیده نامتعارف و غیراخلاقی جلوگیری کنند.

وی گفت: به طور قطع وضع قوانین و مقررات به نفع همه بوده و رعایت این قوانین و مقررات نیز برای همه لازم و ضروری است.

----------------------------------

گزارش از معصومه بوستانی

----------------------------------

انتهای پیام/82001/ی/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول