اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کرمان:

مقاوم‌سازی در کاهش حوادث موثر است

خبرگزاری فارس: استاندار کرمان گفت: نقش ساخت و ساز مقاوم و فنی در کاهش حوادث بسیار موثر است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد.

مقاوم‌سازی در کاهش حوادث موثر است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در هفتمین گردهمایی علمی و کاربردی مدیران عامل جمعیت هلال احمر سراسر کشور در هتل پارس کرمان اظهار داشت: استان کرمان 11 درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده و با قرار داشتن بر روی 18 گسل فعال و شرایط ویژه آب و هوایی در معرض زلزله و همچنین حوادث گوناگونی مانند سیل و خشکسالی روبه‌رو بوده است.

وی افزود: بسیاری از مردم این حوادث را بلایی طبیعی می‌دانند، اما من اعتقاد به بلا ندارم، بلکه اعتقاد دارم این‌ها حکمت‌های الهی هستند که ما نمی‌توانیم آنها را درک کنیم.

نجار ابراز داشت: سال گذشته در استان کرمان هر روز یک زلزله با قدرت بالای سه ریشتر اتفاق افتاده است که باید بیش از گذشته از تجارب استفاده شود و امروزه بشر توانسته با عقل و خرد دانش خود را ارتقاء دهد و در مقابل این مسائل موجب کاهش آلام بشر شده است.

وی گفت: زلزله بم در سال 1382 صورت گرفت و سبب کشته شدن حدود 40 هزار نفر از مردم شد که بازسازی آن پس از زلزله به دولت نهم واگذار و در این بخش بیش از 18 هزار میلیارد ریال از اعتبارات دولتی و تسهیلات در بم هزینه شد و کمک‌های خارجی به بازسازی بم نیز 400 میلیارد ریال بود.

نجار عنوان کرد: در زلزله دلخراش بم هیچ‌گونه مستندسازی مناسبی صورت نگرفته بر خلاف تمام هزینه‌هایی که شده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه با کسب تجارب از زلزله بم و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در زلزله محمدآباد ریگان در استان کرمان در حالی که بزرگی آن 6.5 ریشتر و فقط یک دهم کمتر از زلزله بم بود، چهار نفر کشته شدند.

نجار با اشاره به اینکه برآورد اولیه ما از این زلزله وجود 10 هزار نفر کشته بود، تصریح کرد: با تشکیل ستاد بحران 17 دقیقه پس از وقوع زلزله و اقدامات و عملیات امداد و نجات با توجه به متفاوت بودن کانون زلزله و محل خسارات، چهار نفر کشته و 32 نفر مصدوم شدند.

وی بیان داشت: با ساز و کار مناسب و استفاده از تجربیات در حوادث مختلف می‌توان از بروز خسارت‌های مالی و جانی در حوادث احتمالی بعدی جلوگیری کرد و مسائل را صحیح‌تر مدیریت کنیم.

نجار گفت: در دولت نهم و دهم 300 هزار و احد مسکونی در بخش کپرزدایی و 70 هزار واحد مسکونی برای بازسازی و نوسازی روستاهای زلزله زده و 53 هزار واحد مسکونی مهر در استان کرمان ساخته شده است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه کل واحدهای مسکونی از ابتدا تاکنون در استان کرمان 700 هزار واحد بوده است، گفت: نقش ساخت و ساز مقاوم و فنی در کاهش حوادث بسیار موثر است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد.

نجار بیان کرد: جاده‌های استان کرمان را نیز به دلیل کریدور بودن شمال به جنوب و جابه‌جایی حجم بالای بار با خودروهای سنگین خطرآفرین هستند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت نهم تنها 315 کیلومتر بزرگراه در استان کرمان وجود داشت، گفت: در دولت‌های نهم و دهم هزار و 200 کیلومتر بزرگراه در این استان افتتاح شده و تا پایان کار دولت به یک هزار و 500 کیلومتر می‌رسد.

نجار همچنین به افزایش واحدهای امداد و نجات در جاده‌ها و در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم و مناسب آنها در جاده‌های استان کرمان برای کاهش خطرات و خسارات ناشی از حوادث اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه باید آگاهی‌های مردم را در زمینه رانندگی صحیح افزایش دهیم، افزود: هر سال شاهد کشته شدن حدود 25 هزار نفر در جاده‌ها هستیم که این تعداد نزدیک به کشته‌شدگان زلزله بم است.

وی عنوان کرد: سال گذشته 16.5 درصد کاهش مرگ و میر را در تلفات جاده‌ای در کشور داشتیم و این آمار در استان کرمان کاهش 22 درصدی را نشان داد.

نجار با اشاره به اینکه استان کرمان بهشت معادن است، افزود: 4 میلیارد و 200 میلیون تن ذخایر معدنی در استان کرمان وجود دارد و در حال حاضر می‌توان با سرمایه‌گذاری صحیح برای این معادن، کل کشور را بدون نیاز به قطره‌ای نفت اداره کرد.

انتهای پیام/80018/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول