اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس:

ستاد نظارتی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود / لزوم نهادسازی

خبرگزاری فارس: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل ستاد نظارتی اقتصاد مقاومتی متشکل از تمام نهادهای نظارتی کشور به منظور نظارت بر اجرای درست برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی شد.

ستاد نظارتی اقتصاد مقاومتی تشکیل شود / لزوم نهادسازی

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با تأکید بر لزوم عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت‌: اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی فعال، رو به رشد و جهادی با هدف مقابله مؤثر با ترفندهای اقتصادی دشمن و نیز کاهش آسیب‌پذیری و وابستگی کشور در شرایط فشار و تحریم است.

وی گفت: موضوع اقتصاد مقاومتی و مقاومت مدبرانه مطرح شده از سوی رهبر انقلاب، مستلزم ارائه راهبردها و تدوین برنامه‌های عملیاتی نوینی است که باید با بازنگری برنامه در مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران ارشد اجرایی کشور قرار گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه به راهبردهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا پرداخت و ابراز کرد: این مهم باید در سه حوزه «نهادسازی و برنامه‌ریزی»، « اجرا و عملیات» و « فرامرزی و فرامنطقه‌ای» مد نظر ویژه قرار گیرد.

* لزوم نهادسازی و برنامه‌ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

 وی با اشاره به راهکارهای مورد نظر در حوزه نهادسازی و برنامه‌ریزی، در تشریح این مطلب افزود: تهیه و تدوین نقشه راه اقتصاد مقاومتی با محوریت توجه به معیشت مردم، پیشرفت کشور و کاهش آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها با نگاه علمی و برنامه‌ریزی مدبرانه و با ثبات در راستای مقابله با جنگ تحمیلی دشمن از جمله این راهکارها است.

به گفته کارخانه‌ای، تشکیل ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی متشکل از بالاترین مقام دستگاه‌های اجرایی ذیربط به منظور اتخاذ سیاست‌های کلان در راستای نقشه راه اقتصاد مقاومتی و ابلاغ به شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی اقتصاد مقاومتی از دیگر مواردی است که باید مد نظر باشد.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی راهبردی اقتصاد مقاومتی گفت: این کارگروه باید متشکل از رؤسای کارگروه‌های زیربنایی اقتصاد مقاومتی باشد تا از این طریق هماهنگی در برنامه‌ریزی و تدوین راهبردهای اجرایی لازم را شاهد و ناظر باشیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: تشکیل کارگروه‌های زیربنایی اقتصاد مقاومتی به منظور تدوین برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های متشکل از صنعت و معدن، کشاورزی و دامپروری، بازار و تجارت، واردات و صادرات، بهداشت و درمان، حامل‌های انرژی، علم و فناوری و... نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد نظر باشد.

* لزوم تشکیل ستاد نظارتی اقتصاد مقاومتی

وی خواستار تشکیل ستاد نظارتی اقتصاد مقاومتی متشکل از تمام نهادهای نظارتی کشور به منظور نظارت بر اجرای درست برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی شد و آن را یکی از راهکارهای مهم در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دانست.

کارخانه‌ای با بیان اینکه در حوزه اجرا و عملیات اقتصاد مقاومتی نیز نیازمند معیارها و شاخص‌هایی هستیم، تأکید کرد: الزام تمام دستگاه‌ها به اجرای برنامه‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی و حذف برنامه‌های غیر ضرور، پرهزینه و فاقد اولویت از موضوعاتی است که می‌تواند کشور را به سمت و سوی کسب نتایج دلخواه برساند.

وی اظهار داشت: الزام نهادهای مسئول به مبارزه قاطعانه و برنامه‌محور با محتکران کالا و ارزاق عمومی مردم، برخورد با قاچاقچیان ارز و سوء استفاده‌کنندگان از فضای اقتصادی کشور در راستای اجرای برنامه‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی از طریق اقدامات قانونمدارانه و پیشنهاد رفع خلأهای قانونی نیز باید مورد توجه باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تدوین برنامه‌های جدید واردات و صادرات و نظام نوین کالا و ارز در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و مقابله با اهداف سلطه‌جویانه اقتصادی دشمن را از دیگر ضروریات دانست و گفت: تدوین برنامه‌های چندلایه اقتصاد مقاومتی و مقاومت فرهنگی، همراه با حذف تمام برنامه‌های غیر ضرور از سوی دستگاه‌های اجرایی و تلاش در راستای ارتقای کیفی محصولات صنعتی بر پایه استانداردهای لازم و تمرکز بر بازاریابی صادرات غیر نفتی نیز از ضروریات پیش روست.

* بهره‌گیری از سیاست جهاد صرفه‌جویی مد نظر باشد

وی خواستار تقویت هدفمند بخش کشاورزی به عنوان مزیت ویژه ایران و تدوین نقشه جامع کشاورزی کشور با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین شد و گفت: توجه به ظرفیت‌های بالقوه کشور و لزوم اتخاذ تدابیر آینده‌نگر در پشتیبانی اقلام راهبردی مورد نیاز مردم باید مد نظر قرار گیرد.

کارخانه‌ای گفت: برنامه‌ریزی لازم در راستای افزایش بهره‌وری نهادهای تولید از طریق فعال‌سازی رقابت‌پذیر شرکت‌های مهندسی، ارتقای بهره‌وری و کیفیت تولید با بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی می‌تواند در دستیابی به اهداف مد نظر یاری‌رسان باشد.

وی خواستار بهره‌گیری از سیاست جهاد صرفه‌جویی در راستای کاستن از بار تورمی تحریم‌ها شد و تأکید کرد: برنامه‌ریزی لازم به منظور حضور هدفمند و فعال شبکه‌های تعاون در سیستم ارائه کالاها به مردم و نظارت فراگیر و قدرتمند به منظور جلوگیری از نوسانات بی‌رویه و خودسرانه قیمت کالاها نیز باید مد نظر باشد.

* لزوم اولویت در اتمام پروژه‌های مهر ماندگار

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با تأکید بر لزوم اولویت در اتمام پروژه‌های مهر ماندگار بر اساس فوریت‌ها و ضرورت‌ها افزود:‌ تشکیل کنسرسیوم‌های خدمات بیمه‌ای متشکل از شرکت‌های بیمه داخلی با هدف بیمه نفت‌کش‌ها از دیگر راهکارهای پیش رو به شمار می‌رود.

وی اتخاذ تدابیر شرایط لازم برای پذیرش بیمه نفت‌کش‌ها از سوی کشورهای خریدار نفت جمهوری اسلامی ایران را نیز از جمله شاخص‌های پیش رو دانست.

کارخانه‌ای با اشاره به مؤلفه‌های اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در حوزه فرامرزی و فرامنطقه‌ای گفت: تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای شکست تحریم‌ها، اتخاذ سیاست ارتباط مستقیم با صاحبان صنایع به ویژه صنایع بزرگ در سایر کشورها از طریق بهره‌گیری از بخش خصوصی در راستای مبادله کالا و ارز و بازاریابی فروش نفت و گاز می‌تواند در پیشبرد اهداف مد نظر مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر لزوم تلاش در راستای تشکیل فراکسیون مقاومت در اوپک‌های نفتی و گازی در راستای سیاست سلطه‌ستیزی در منطقه اظهار داشت: بهره‌گیری از سیاست‌های چندلایه دیپلماتیک به منظور ایجاد شکاف در میان قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌ای آنها و همچنین اتخاذ دیپلماسی نوین مبتنی بر اقتصاد مقاومتی از سوی وزارت امور خارجه از دیگر راهکارهای پیش رو در عملیاتی شدن این مهم است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول