اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

چاه‌های آب شرب زنجان نیاز به کنترل و مطالعه دارند

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: چاه‌های آب شرب استان زنجان باید به صورت جامع برای کنترل بهداشت ناشی از فلزات سنگین کنترل و بررسی شوند.

چاه‌های آب شرب زنجان نیاز به کنترل و مطالعه دارند

جمال ناصحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر آب شرب شهر زنجان مشکل بهداشتی ندارد، اظهار داشت: مسئله مهم در این مورد این است که این نظر به دلیل تاثیر پذیری چاه‌های آب نمی‌تواند به صورت همیشگی باشد به ویژه اینکه در گذشته تحقیق جامعی در این مورد انجام نشده است.

وی با بیان اینکه با یک نمونه نمی‌توان در مورد آلوده بودن یا نبودن چاه‌های آب شرب نظر علمی عنوان کرد و افزود: مطالعات علمی باید طی یک فرایند و در فصول مختلف سال انجام شود تا ضمن آنالیز اطلاعات جمع‌آوری شده تحلیل و نتیجه‌گیری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اضافه کرد: مطالعات بررسی کیفیت آب شرب چاه‌های استان زنجان از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه چاه‌های تامین آب شرب زنجان در حال حاضر مشکلی از بابت فلزات سنگین از جمله سرب ندارند، ادامه داد: چاه‌های اطراف کارخانه سرب و روی در این مورد مشکلات بهداشتی دارند.

ناصحی بر ریسک‌پذیری بالای وجود سرب در آب‌های آشامیدنی تاکید کرد و گفت: این موارد باید به صورت دائم و علمی بررسی شوند.

وی به آلوده بودن خاک، پوشش گیاهی و برگ درختان اطراف کارخانه سرب و روی اشاره و تصریح کرد: بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده از باغ این کارخانه، میوه‌های تولیدی در آن مشکلات بهداشتی به لحاظ سرب دارند.

* ضبط تولیدات باغی کارخانه سرب و روی

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ضبط 40 تا 50 تن سیب و سیب‌زمینی تولید شده در اطراف کارخانه سرب و روی به دلایل بهداشتی خبر داد و گفت: بعد از طی مراحل قانونی این تولیدات معدوم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات بهداشتی اطراف این کارخانه با برخورد حل نمی‌شود، اضافه کرد: موضوع مهم آلودگی‌های خارج از محدوده کارخانه و چگونگی برخورد با تولیدات آنها است.

ناصحی تاکید کرد: بررسی‌های بهداشتی در مورد تولیدات باغی خارج از محدوده کارخانه سرب و روی متولی خاصی ندارد.

وی کنترل امور مربوط به بهداشت ناشی از فعالیت کارخانه سرب و روی را منوط به همکاری ارگان‌های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی و محیط زیست عنوان کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بار دیگر بر آلودگی خاک اطراف کارخانه سرب و روی تاکید کرد و گفت: سئوال اساسی این است که چرا اجازه کاشت در این مناطق داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خود نیز متولد شهر زنجان است و در مورد بهداشت شهر احساس مسئولیت می‌کند تا شرمنده فرزندان این دیار نشود، اضافه کرد: رسانه‌ها در برخورد با مسائل حساسی به مانند آلودگی‌های بهداشتی باید با دقت عمل کرده و موضوع را از طریق کارشناسان دنبال کنند.

انتهای پیام/73004/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول