اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

آلودگی هوا معضل زیست محیطی قرن معاصر است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و کارشناس محیط زیست گفت:‌ آلودگی هوا اصلی‌ترین معضل زیست محیطی قرن معاصر است که زندگی بشر را به جد تهدید می‌کند.

آلودگی هوا معضل زیست محیطی قرن معاصر است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدعلی حضرتی ظهر امروز در همایش محیط زیست توسعه پایدار در اردبیل اظهار داشت: انسان و محیط زیست همیشه در تعامل بوده‌اند به طوری که گاه استفاده غیر‌منطقی از آب، هوا و خاک از سوی بشر سبب شده تا بیشترین ضرر و زیان متوجه محیط زیست شود.

وی موضوع آلاینده‌های محیط زیست را یکی از درگیری‌ها و دغدغه‌های امروز بشر در برقراری فضای سالم زندگی توصیف کرد و گفت: یکی از عناصر اصلی وارد ‌کننده ضرر و زیان به محیط زیست بی‌تدبیری بشر در بهره‌برداری غیر‌اصولی از منابع طبیعی و استفاده ناصحیح از موادشیمیایی و دفع آفات نباتی است که در محیط زیست تاثیر سوء فراوانی دارد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل با اعلام اینکه بشر امروز به دلیل بی‌توجهی و ناآگاهی به اهمیت محیط زیست هم در بحث آلودگی هوا و هم آب و خاک بیشترین تاثیر غیر مفید را دارد، خاطرنشان کرد: سازمان‌های جهانی به ویژه مجموعه سازمان ملل درصدد است با انعقاد تفاهم‌نامه و صدور قطع‌نامه‌ها جوامع بشری را از آلوده کردن محیط زیست دور کرده و به همین خاطر پنجم ژوئن هر سال به نام روز محیط زیست نامگذاری شده که در ایران نیز از 16 تا 22 خردادماه این هفته گرامی داشته می‌شود.

حضرتی،هدف اصلی از حفاظت محیط زیست را افزایش آگاهی مسئولان و تشویق مردم و برخورد مهربانانه با عناصر طبیعی اعلام کرد و افزود:‌ کشور ما جزو 10 کشور تهدید‌کننده محیط زیست است که اگر نگاه جامعی به برطرف کردن این معضل انجام نشود به یقین ما نمی‌توانیم به نتایج مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی توجه به واحدهای تولیدی سبز را در کاهش آلایندگی هوا و تخریب منابع زیست محیطی ضروری اعلام کرد و گفت: هر چند آلودگی آب، خاک و هوا بسته به شرایط و موقعیت کشورها و فرهنگ مردم متفاوت است اما باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا وضعیت آلایندگی هوا به حداقل برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این کارشناس محیط زیست یادآور شد:‌ سیستم کنترل در دنیا به گونه‌ای طراحی شده تا چالش‌های عظیم زیست محیطی با مراقبت و پیشگیری به حداقل برسد و در این زمینه کشور و استان ما نیز باید از این مبنا و راهکار کنترلی استفاده کند تا وضعیت آلایندگی آب، خاک و هوا به حداقل برسد.

حضرتی بیان داشت: هر چند در استان اردبیل واحدهای تولیدی صنعتی عامل اصلی آلایندگی به شمار نمی‌روند اما ترافیک و دود خودروها یکی از اصلی‌ترین عوامل آلایندگی هوا در اردبیل است و در کنار آن ورود ریز‌گردها در ماه‌های اخیر در این شهر به معضل جدی مبدل شده است.

وی ادامه داد: اگر داده‌های آماری در مرکز سنجش آلودگی هوا دقیق و درست باشد ما به یقین بهتر و منسجم‌تر می‌توانیم برنامه‌ریزی و کارهای پیشگیری از آلایندگی‌های مضر را داشته باشیم که انتظار می‌رود در این زمینه مسئولان و دست‌اندرکاران به جد همکاری لازم را داشته باشند.

این استاد دانشگاه‌های اردبیل تصریح کرد: گاه آلودگی هوا بر اثر ورود گرد و غبار سه برابر استاندارد مجاز است به طوری که با در نظر گرفتن معیار شش‌گانه سنجش آلودگی هوا هشدارهای لازم به کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری قلبی و عروقی و تنفسی داده می‌شود.

حضرتی به سه فاکتور اندازه ذرات، مدت زمان تماس و ترکیب شیمیایی آنها در ارزیابی خطر‌ناک بودن ذرات معلق اشاره کرد و افزود: هر چند خداوند متعال دهان و بینی ما را به شکل یک فیلتر تصفیه هوا خلق کرده است اما ورود ریز‌گردهای خطرناک و ذرات با pm برابر2.5 و حتی زیر یک، خطرات فراوانی را به دنبال دارد به طوری که هر چه غلظت ذرات بیشتر باشد نفس کشیدن در آن وضعیت سخت و عوارض متعددی را نیز به دنبال دارد.

وی آلودگی خودرویی را نیز با pm زیر 2.5 خطرناک و زیانبار توصیف کرد و ادامه داد: هر چند این ذرات با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست اما خطرات و آسیب‌های جدی برای سلامت بشر به دنبال دارد.

این کارشناس محیط زیست گفت: امروز اغلب شهرهای کشورمان از ریز‌گردها به عنوان یک عامل خطرناک تنفسی و بیماری‌زا رنج می‌برند که اغلب از کشورهای همسایه و گاه افریقایی به عنوان تحفه شوم به سراغ ما می‌آید که باید متولیان و مسئولان امر با رایزنی مستمر جلوی این آسیب و تهدید جدی را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حضرتی در پایان سخنان خود آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی در مورد استفاده به موقع از خودروهای شخصی را برای کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا یادآور شد و اظهار داشت: ما باید رفتار زیست محیطی خود را بازنگری کنیم و اجازه ندهیم منابع و مواهب خدادادی به خسران و نقمت تبدیل شود.

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول